Påven vilseleder i stället för att leda

Påven Franciskus firade midnattsmässa på julnatten i Peterskyrkan även i år. Det är en mässa som hela världen följer via direktsändningar i radio och tv. I sitt jultal jämförde han dagens extrema massinvandring till Europa från Afrika och Mellanöstern med Josef och Maria som sökte någonstans att övernatta i Betlehem.

I julevangeliet, evangelium enligt Lukas, kapitel 2, vers 1-20, läser vi att på kejsar Augustus tid skulle ”hela världen” skattskrivas. Josef och Maria reste då till Betlehem, som var Josefs hemstad. Det var fullt på alla härbärgen, så paret fick tillbringa natten i ett stall. Där födde Maria sin son, Jesus. Det är denna scen som avbildas i julkrubban:

”Och hon födde sin förstfödde son och lindade honom och lade honom i en krubba, ty det fanns icke rum för dem i härbärget.” (Luk. 2:7)

Julevangeliet gör ingen stor affär av detta. Det bara konstateras att det var fullt. Att påven fått denna berättelse till att handla om massinvandring är underligt, minst sagt. För det första reste inte Josef till ett främmande land, utan till sin egen hemstad. Han reste inte heller dit för att invandra eller söka asyl, utan för att uträtta ett ärende, att skatteskriva sig, och sedan återvända.

För att tillfredsställa människors behov av drama försöker påven i sitt tal få resan att framstå som lång och mödosam, men i själva verket rör det sig om en resa på omkring femton mil mellan Nasaret i Galiléen och Betlehem i Judeen.

Påven menar att vår tids migranter följer i Josef och Marias fotspår när de är ”tvingade att fly”:

”Så många andra fotspår är gömda i Josef och Maria fotspår. Vi ser spåren av hela familjer som är tvingade att fly i dagsläget. Vi ser spåren av miljontals människor som inte väljer att lämna, men drivs från sitt land och tvingas lämna sina kära bakom sig.”

Josef och Maria flydde inte från någonting. De skulle som sagt iväg på ett ärende i enlighet med kejsarens påbud.

För att få de som avvisar migranter att känna sig dåliga liknar han dem vid härbärgesvärdarna som avvisade Josef och Maria. Men de två heliga blev inte avvisade av elakhet, utan för att det var fullt. Det var många som skulle skattskriva sig i Betlehem. Jag förmodar att de tänkte betala för sig på härbärgena. Inte som asylsökarna som kommer till Europa idag, som vill ha mat och husrum betalat av medborgarna i värdlandet.

Asylsökarna som kommer till Europa söker inte någonstans att sova en natt eller två. Så jämförelsen är helt orimlig. De väljer att söka asyl i de länder som ger bäst fördelar. Innan asylsökarna kommer till Sverige har de rest genom flera säkra länder. Ingen av dem kommer hit direkt från en konfliktzon.

Det är som om Josef och Maria skulle ha erbjudits flera sovplatser, men tackat nej till alla för att de ville övernatta i det där fina huset med god mat och sköna sängar. Ja, en sak som dagens asylsökare skulle kunna lära sig av berättelsen om stallet är förnöjsamhet. Josef och Maria nöjde sig med stallet. De klagade inte. De sökte någonstans att sova, inget annat. Om asylsökarna verkligen bara söker asyl, inget annat, så duger grannlandet. Finns ingen anledning att resa till det kalla Norden.

Josef och Maria, förutsätter jag, uppgav sina rätta identiteter. Inte som de ”ensamkommande flyktingbarnen” som kommer till Sverige, som i många fall är vuxna män som ljuger om sin ålder och även om sitt ursprungsland, för att skaffa sig fördelar. Eftersom det är en synd att ljuga, kunde påven ha använt detta tillfälle till att tillrättavisa dem. För pengarna vi lägger på ensamkommande män utan asylskäl skulle vi ha kunnat göra mycket för världens flyktingar och fattiga.

Vad jag förstår fanns det ingen stor kulturskillnad, och ingen fientlighet, mellan Nasaret och Betlehem. Det fanns ingen anledning för betlehemiterna att frukta att nasaréerna skulle försöka attackera dem. Dock finns det en stor motsättning mellan fundamentalistisk islam och majoritetskulturen i Europa. Många migranter kommer från islamiska länder där det frodas ett starkt hat mot väst. Det har skett attacker, stora attacker med många döda. Vi har skäl att vara vaksamma. Det har funnits jihadister bland migranterna. Hur var det med att vara kloka som ormar?

Josef och Maria var två personer. Två! Det var ingen massinvandring. Det hela hade som sagt inget med invandring att göra över huvud taget. Men låt oss säga att de hade invandrat till Betlehem, att de hade bosatt sig där, och att de hade en totalt annorlunda kultur än betlehemiterna. Dessa två skulle omöjligt kunna göra någon skillnad. Det hade inte förändrat Betlehem det minsta. Volymerna i dagens massinvandring innebär dock att kulturen förändras i Europa. Islamiska fundamentalister vill inte bara bevara sin ideologi, utan även sprida den.

Se på de kristnas öde i islamvärlden! Vi har facit i hand. Påven borde fråga sina kristna bröder och systrar som lever i islams länder hur de har det innan han bestämmer sig för att islamisering är en sådan god idé. För islamiseringen går inte att skilja från massinvandringen. Det är invandring och inget annat som lett till att islam fått spridning i Europa.

Påven, som är ledare för världens 1,2 miljarder katoliker, borde ha bättre omdöme en så här. Det är direkt farligt att uppmana människor till oförsiktighet och ansvarslöshet i invandringsfrågan. Jag kommer osökt att tänka på Jesus ord i Matteusevangeliet: ”Frågen icke efter dem. De äro blinda ledare; och om en blind leder en blind, så falla de båda i gropen.” (15:14)

Bild: Herdarnas tillbedjan. Gerard van Honthorst 1622

Annonser

En reaktion på ”Påven vilseleder i stället för att leda

  1. heraldikern

    Detta visar väl om något på vilken hög och mäktig nivå detta ligger när till och med ”den heliga stolen” faller in i konspirationen mot den västerländska kulturen och den vite mannen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s