Spanien under islam var inget paradis

Ferdinand och IsabellaI en krönika i Aftonbladet den 21 oktober menar Anders Lindberg att svenska folket vet för lite om islam. ”Festligt hur lite vi vet om islam” lyder rubriken. Sedan ägnar han hela artikeln till att visa hur lite han själv vet om islam. Men det är inte festligt, snarare sorgligt, eftersom han själv är omedveten om hur lite han vet.

I ett stycke framställer han den islamiska erövringen av Spanien, som skedde genom jihad eller heligt krig, som att muslimer ”korsade Gibraltar sund”:

”I början av 700-talet korsade muslimerna Gibraltar sund och etablerade sig i Europa.”

Lindberg berättar att han har läst en ny bok om islam, ”I Visdomens hus”, skriven av en vänsterakademiker och en muslimsk akademiker, Ronny Ambjörnsson och Mohammad Fazlhashemi. I den boken har hans egna vänsterfördomar hittat näring.

Lindberg borde pröva att läsa forskning som utmanar hans egna fördomar. Jag skulle rekommendera forskaren Dario Fernandez-Moreras bok ”The Myth of the Andalusian Paradise”. Med mängder av bevis slår Fernandez-Morera hål på myten om det mångkulturella paradiset i det islamiskt styrda Spanien.

Det tog åtta hundra år för spanjorerna att ta tillbaka sitt land. Detta krig kallas reconquistan, återerövringen, och målningen ovan visar hur Granada, det sista islamiska fästet, år 1492 kapitulerar för Isabella, drottning av Kastilien, och hennes make Ferdinand.

I ett nytt avsnitt av podden Amerikanska nyhetsanalyser (#480) pratar jag och Ronie Berggren om ”The Myth of the Andalusian Paradise” och om hur historien förvrängs för att passa dagens politiska agendor.

Lyssna på podden här:

Gillar du vad jag gör? Swisha ett bidrag till 0760078008 (Eddie Råbock)

Bli månadsgivare på Patreon

Donera via Paypal:

Donate Button with Credit Cards

6 reaktioner på ”Spanien under islam var inget paradis

  1. Pingback: Ny podd med Mohamed Omar! Spanien under islam var inget paradis – DET GODA SAMHÄLLET

  2. Pingback: Spanien under islam var inget paradis | Petterssons gör skillnad!

  3. Pingback: Aftonbladetprofilen Anders Lindberg är som Trump -En Elak Jävel?

  4. Mister A

    Tack för en intressant podd, hade fått lära mig just det där med att andalusien var som en multikulturell utopi så det var bra att få lite perspektiv på hur det verkligen kan ha varit. Jag tänkte dock på en sak du (Omar) sa något i stil med att om islam inte skulle ha varit påtryckande med jihad så skulle de kristna inte ha skapat korstågen och krigat eftersom Jesus förkunnelse var rakt igenom fredlig men då kom jag och tänka på religionskriget i europa mellan protestanter och katoliker, var inte det ganska blodigt och varade ganska länge, har fått för mig det? Och om sådant är fallet, så visar väl det ändå på hur kristna också har haft ganska lätt till att ta till vapen genom historien expv. Hittade den här hemsidan om det: http://www2.idehist.uu.se/distans/ilmh/Ren/out09.htm

    Tänkte bara på att den kristna historien också verkar ganska full av hemskheter, trots att Jesus budskap var fredligt, tyvärr.

    Sen tänkte jag på det där med att alhambra skulle ha varit en visigotisk byggnad till stor del, så må va fallet, men muslimerna satte väl ändå sin prägel på bygget också i form utav kalligrafi och häftiga geometriska mönster osv. ?

    Bara några tankar…

  5. Den sekulära demokratins sammanbrott

    …och den moderna sekulära demokratin i Spanien är på väg att kollapsa. Det ironiska i sammanhanget är att bägge parter, både spanjorerna och katalanerna, åberopar den heliga demokratin, med allt vad den inbegriper, som sin ultimata drivkraft för sina ageranden. Kanske är inte religioner i sig, vare sig de heter islam eller kristendom, drivkraften till att motsättningar och maktfullkomlighet uppstår i denna värld. Att aktioner av utövaren motiveras med religion är en sak. Att aktionen beror på religion är en helt annan.

  6. Mister A

    En annan sak som jag kom att tänka på ang. det här med sexslavar är att jag vill dra mig till minnes att du (Omar) skrev i en bloggpost att det framkom ur boken att dem köpte pojkar också? Betyder det att dem ägnade sig åt pedofili och kan dem i såna fall ha blivit inspirerade till det från den här versen i koranen som jag läste och tyckte lät lite skum om man säger så: 56:17 ”och de skall betjänas av evigt unga gossar, som bär omkring 56:18 karaffer och pokaler och en bägare fylld ur en ren källa,”. Jag menar varför skulle dem vilja betjänas av evigt unga gossar? Som jag har förstått det så förbjuder koranen homosexualitet- eftersom historien om Sodom och Gomorra finns med, men jag tycker ändå versen låter lite skum som sagt, vad är din tolkning av det hela?

    @Den sekulära demokratins sammanbrott

    Det kan nog ändå stämma bättre – när jag tänker efter – att motsättningar och maktfullkomlighet verkar uppstå pg a koranen eftersom expv. konceptet om jihad så lät verkar kunna feltolkas (om det nu är en feltolkning) medans kristendomens bok ska vara alltigenom fredlig enligt Omar- om jag förstått det rätt.

    Sen kom jag och tänka på en bbc-dokumentär apropå samhällets kollaps: https://www.youtube.com/watch?v=qfp5tKeSQAc

    The Mathematics of Chaos heter den, jag har svårt och greppa allt med newtonian mathematics, marknadskekonomi och butterfly effect osv. men jag förstår ändå någotsånär det som sägs om att konceptet med tillväxt och konsumtion inte verkar hållbart. Det är en annan sak jag har tänkt på ang. dig (Omar) att du verkar väldigt intresserad av historien och bekymrad över vår samtid men skriver inget – vad jag läst – om vår framtid, och då tänker jag främst på klimathotet, altså sådant som tillväxt och konsumtion, minskandet av resurser osv. som att dem problemen inte existerade eller tillhör du dem som menar att klimathotet är en hoax och i såna fall, har du några bra bevis för det?

Kommentera

