Priset för att lämna islam

midsommarafton-2016

I en ny podd berättar jag för Ronie BerggrenAmerikanska nyhetsanalyser om priset jag fått betala för att lämna islam. Min fru, pressad av sin familj, har tagit ut skilsmässa. Jag bor på en madrass hos min mamma och utkämpar nu en kamp för att mina barn ska få en svensk uppfostran. Jag är särskilt orolig för döttrarna. Ni ser dem på bilden från midsommarafton 2016. Jag motsätter mig helt att de ska kläs i sjal och uppfostras till ”ärbara”, muslimska flickor. De är intelligenta, kreativa och duktiga i skolan. Jag vill hjälpa dem att utveckla sina talanger, att spela, skriva, spela och sjunga, och bli självständiga och lyckliga. Så länge jag lever kommer att jag att stå vid deras sida i denna kamp. Min frus familj och släkt kräver att jag ska respektera islam, men har bara förakt till övers för min svenska kultur och mitt val att följa mitt hjärta och samvete istället för Koranen. Lyssna på podden här

För att kunna klara den här kampen och fortsätta skriva behöver jag ditt stöd! Swisha ett bidrag till 0760078008 (Råbock).

2 reaktioner på ”Priset för att lämna islam

  1. Vilken fruktansvärd situation Du befinner dig i. Jag lider med dig och dina barn. I en annan bloggpost (”Sverige förnedrar sig…” skrev jag i en kommentar att jag tyckte att slöj-frågan handlade om ytan och att det inte värd all uppmärksamhet den fått, utan att man istället borde fokusera på tribalismen/klantänkandet. Jag tar tillbaka; förstår mycket väl din upprördhet när skolan accepterar att 6-åriga flickor tvingas ha slöja på sig under skoltid.

    Det måste lösa sig på något sätt för dig. Första steget blir väl att du får ta hjälp av myndigheterna med att genomdriva din uppfattning om barnens uppfostran – ni har ju delad vårdnad. I andra hand måste du begära ensam vårdnad om barnen, åtminstone flickorna. (Jag inser att det inte blir lätt för dig som pappa att få ensam vårdnad när mamman inte är uppenbart olämplig, men bortsett från hur viktigt det är för dig att skydda barnen så vore det intressant att få en domstol att ta ställning till frågan om sekt-liknande påverkan på flickorna. För jag tänker mig att även om det inte funnits fall där en tidigare muslimsk pappa lämnat islam och sin fru och vid skilsmässan fått ensam vårdnad om barnen, så finns det kanske fall där en manlig medlem i en kristen sekt (Livets Ord, Jehovas Vittnen, Plymouth-bröder, Scientology eller liknande) befunnit sig i samma situation som du. För även om Ronie tjatar lite om detta med sekter, så har han en poäng i att islam på många sätt fungerar som sekt.

Kommentera

