Jag debuterar i Swebb-TV

omar-och-bassamLördagen den 4 februari 2017 debuterade jag som gäst på Svensk webbtelevision. Jag och ateisten Bassam Al-Baghdady pratar med programledaren Jan Sjunnesson under rubriken ”Kan islam fungera i Sverige?” Jag delar med mig av mina erfarenheter från min tid som muslim och Bassam berättar om hur han julen 2010 stod precis intill självmordsbombaren på Drottninggatan och mötte dennes blick. Bassam har gjort en insats för att sprida ateismen i arabvärlden genom att översatta Richard Dawkins bok Illusionen om Gud till arabiska. I slutet av programmet fick jag komma med en tes: jag menar att orientalismen, som är så förtalad, faktiskt i många fall är bättre än Orienten. Ja, västerländska bilder av Orienten, till exempel arabiska skurkar i barnböcker, inte är lika hemska som verklighetens jihadister. Se programmet här

För att kunna fortsätta skriva behöver jag ditt stöd! Swisha ett bidrag till 0760078008 (Råbock) eller sätt in på plusgirokonto 548413-4.

En reaktion på ”Jag debuterar i Swebb-TV

Kommentera

