Idag bekänner jag mig till västerländska ideal

heimdal-30-janUnder många år var jag muslim. Idag har jag lämnat islam och bekänner mig istället till västerländska ideal. Mitt andra hem har jag på föreningen Heimdal i Uppsala. Föreningen grundades år 1891 och är Sveriges äldsta och största borgerliga studentförening.

Föreningen verkar enligt dess stadgar för främjandet av en reformvänlig konservatism. Föreningens motto ”Tradere et resistere” – föra vidare och stå emot – syftar till att en god politik såväl förvaltar som utvecklar, men också ifrågasätter och gör motstånd mot slentrianmässig och osund radikalitet.

På Heimdals klubbrum dricker vi whiskey, röker cigarr och konverserar till tonerna av Thore Skogmans ”Jag längtar tillbaka till fornstora da’r”, en sång som fångar den heimdalitiska andan: traditionsvurm med glimten i ögat.

Den siste Sturen, omslagMin detektiv Frans Stenberg, professor i egyptologi, hade stortrivts på Heimdal. I romanen Den siste Sturen (2015) får vi möta en av Frans vänner, Hugo Sillén, som är medlem i Heimdal. Så här beskrivs han av Frans unge sidekick, den vänstersinnade studenten och Star Wars-nörden Henning:

”Henning tittade ner med en sur min. Han tyckte inte om Hugo Sillén. Det var inte bara för att Hugo var mot kvinnliga präster, utan för att han var för präster överhuvudtaget. Henning ansåg att det vore bättre om vi inte hade några präster alls, vare sig manliga eller kvinnliga. Dessutom visste han att Hugo var medlem i den konservativa studentföreningen Heimdal, som låg bakom V-Dala i hörnet S:t Larsgatan/Skolgatan, som Henning ansåg vara hopplöst förlegad. Han hade hört att de ville avskaffa CSN. Vad skulle han då leva på? Inte undra på att föreningen hade galler för fönstren. Själv trodde Henning på basinkomst eller medborgarlön. Alla skulle få en viss summa pengar varje månad utan några som helst motkrav. Då skulle man kunna studera för att lära sig, inte för att klara tentor. Och så kunde han få tid att spela det nya Star Wars-rollspelet. Han skulle börja som padawan och sedan stiga i graderna tills han slutade som en mäktig jediriddare. Men Hennings politiska aktivism sträckte sig inte längre än till ett medlemskap i en Facebookgrupp.”

Frans och Henning är som ni märker mycket olika varandra, men på något sätt lyckas de komma överens. Äventyret börjar när man upptäcker att Sturekläderna stulits från Domkyrkans skattkammare. Romanen innehåller också fem illustrationer av min vän, serietecknaren Olov Redmalm. Tyvärr är inte Heimdal avbildat!

Du kan köpa DEN SISTE STUREN genom att swisha 200 kr till 0760078008 eller sätt in på plusgirokonto 548413-4. Ange adressen dit boken ska skickas!

För att kunna fortsätta skriva behöver jag ditt stöd! Swisha ett bidrag till 0760078008 (Råbock) eller sätt in på plusgirokonto 548413-4.

Kommentera

