Profeterna som kom efter Den siste profeten

Noble Drew AliMuhammed är Den siste profeten. Det kommer ingen profet efter honom. Det betyder att vi inte kommer att få ta emot någon ny uppenbarelse, inget nytt budskap från Gud till människorna. Vad kan vi dra för slutsats av det? Jo, att Muhammeds uppenbarelse är nog. Gud har sagt allt som är värt att säga. Koranen innehåller allt vi behöver veta. Det behövs inga fler heliga böcker.

Men har man så högt ställda förväntningar kommer man att bli besviken. Koranen innehåller faktiskt ingenting som mänskligheten behöver. Majoriteten av jordens befolkning är inte muslimer och struntar fullständigt i vad som står i Koranen. De har klarat sig bra ändå. Vi i det otrogna väst har inte bara klarat oss, vi har gjort bättre ifrån oss än muslimerna!

Men låt oss säga att man är muslim och verkligen vill följa sin religion så gott det går. Man vill ha den himmelska lönen och undslippa helvetet. Räcker Koranen? Nej, även för muslimen som vill ha religiös vägledning är Koranen inte nog. Han behöver också Muhammeds ord. Det står i Koranen att man ska be, men inte hur. Muhammed visade hur. I och för sig gjorde han på olika sätt vid olika tider, vilket gjord att mullorna tvistar även om detta, men ändå.

Har man fått höra att det här är den sista uppenbarelsen, Gud har talat till oss för sista gången och kommer aldrig mer att öppna sin mun, och tror på det, ja, då kommer man alltså att bli djupt besviken när man öppnar Koranen och inser att den är full av fel och motsägelser och rena dumheter. Den motsvarar helt enkelt inte förväntningarna. Dessutom är den alldeles för kort. Man undrar varför inte Gud tog tillfället i akt att breda ut sig? Det var ju hans sista chans.

Gud är knäpptyst om den viktigaste förklaringen till vi blev som vi är: evolutionen. Vi fick istället vänta ända till Darwins bok Om arternas uppkomst, som kom ut 1859, mer än 1200 år efter Muhammed. En ursäkt för denna försummelse skulle kunna vara att Gud kände till evolutionen, han är ju allvetande, men Muhammed gjorde det inte och Gud skulle helt enkelt inte ha kunnat förklara den för honom. Då uppstår frågan: vad är meningen med en profet när han ändå bara kan förmedla sådant som han själv känner till och begriper? Är det inte meningen att vi människor ska få reda på något nytt, något som vi inte kan ta reda på själva? Ja, invänder någon, men Koranen kom inte för att förklara hur världen och människorna kom till, utan varför. Nej, det stämmer inte. Koranen gör anspråk på att förklara hur världen fungerar och hur den kom till, inte bara varför. Men den ger felaktiga förklaringar.

Det står också i Koranen att Gud har skickat profeter till alla folk, men nämner bara ett fåtal profeter och ett fåtal folk. Profeterna som nämns är sådana som redan var kända i de judiska och kristna traditionerna. Och så lade Muhammed till tre arabiska profeter, Hud, Salih och Shuayb. Han säger inte ett ord om greker som Orfeus och Pythagoras, och dessa hade oerhört mycket mer att komma med än de tre arabiska profeterna, som inte uttalat en enda djup och värdefull tanke. Dessutom säger inte Koranen någonting om Amerika. Muhammed visste inte att Amerika fanns, men borde inte Gud ha vetat det? Jag har svårt att se varför Amerikas folk och alla profeter som borde ha uppträtt där genom historien, och grekerna, och kineserna, och indierna och många andra, skulle vara helt ointressanta, medan de tre araberna, som inte sade ett enda märkvärdigt ord, skulle vara så pass intressanta att de kvalificerade för en plats i Guds sista bok.

Koranen innehåller helt enkelt ingenting som inte Muhammed och hans samtida själva skulle ha kunnat skriva. Påstår man att en människa inte skulle ha kunnat skriva Koranen för att den är så ”språkligt högtstående”, ja, då underskattar man människan och har förmodligen inte läst Shakespeare. Om det skulle finnas en Gud, och han ville meddela människorna viktiga saker, vore det väl rimligare att göra det kontinuerligt, inte bara sluta abrupt mitt i en ofullständig mening så att säga. Nu finns det faktiskt muslimer (egentligen före detta muslimer, för om man tror på en profet efter Muhammed är man inte muslim) som påstår att det har kommit fler profeter efter Muhammed. För att fylla ut luckorna så att säga. Ingen av dessa profeter lyckades dock med det som Muhammed misslyckades med, nämligen att komma med någon övermänsklig kunskap.

Den kändaste muslimske profeten efter Muhammed är förmodligen indiern Mirza Ghulam Ahmad (1835-1908). Hans anhängare kallas ahmadier. Förutom sin tro på en ny profet har de ungefär samma trosuppfattningar och bruk som mainstreammuslimer. Dock försökte Ahmad – till skillnad från Muhammed kände han till den – integrera evolutionen i sitt teologiska system. Det gick si så där. Men han försökte! En annan tänkare med muslimsk bakgrund som räknas som en profet efter Muhammed är persern Bahaullah (1817-1892). Till skillnad från Muhammed var han en flitig skribent. Han skrev tusentals böcker, varav flera påstås innehålla uppenbarelser från Gud. När ortodoxa muslimer är arga på Muhammedteckningar och säger att man måste ”respektera alla profeter” så menar de inte Ahmad och Bahaullah. Dessa får man förolämpa hur mycket man vill!

En mindre känd profet-efter-Muhammed-grupp är det amerikanska samfundet Moorish Science Temple som grundades i början av 1900-talet. Dess profet var en afroamerikansk cirkusartist, ockultist och aktivist för de svartas rättigheter som kallade sig Noble Drew Ali. Han föddes år 1886 i North Carolina som Timothy Drew. Hans mor ska förutsagt att pojken skulle uträtta stora ting, men hon dog och han överlämnades till sin elaka moster som agade honom. Drew rymde hemifrån och anslöt sig till en sällskap kringresande zigenare. Av dem fick han lära sig en del magiska trick.

Abdul Alhazred 1Det finns ett fint fotografi av profeten Noble Drew Ali. Han står och poserar i någon slags ”orientalisk” skrud med höger hand lagd på bröstet och en fez på huvudet. Handen på bröstet signalerar att han är en viktig man, en andens Napoleon! Jag bär ju själv fez och kan inte låta bli att digga hans stil. Han och mitt alter-ego Antikalifen verkar vara besläktade själar, men Antikalifen tar sig själv på mindre allvar. (Se bilden till vänster!)

Drew Ali ser ut som en levande kliché av ”en vis och ädel oriental” som lösgjort sig ur sidorna i en serietidning eller ett av 20-talets billiga pulpmagasin som Weird Tales eller Amazing Stories. Tur att Drew Ali inte hade något emot att låta sig avbildas. Hans föregångare Muhammed ska ha förbjudit avbildandet av levande varelser, sådana som har ”själ”. De flesta nutida muslimska teologer tillåter dock fotografering, men inte avmålning. Konstig distinktion, men fotografering gick väl inte att undvika.

Men kläder och pose gör inte en profet. Han måste ha en uppenbarelse att komma med, och det hade han: en helt ny Koran! Den nya Koranen kallade han Sju cirklars Koran (Circle Seven Koran). En bra sak med denna Koran är att den varken innehåller några otäcka straff eller maningar till jihad. En klar förbättring, alltså.

Noble Drew Alis budskap är en slags pulp fiction-religion som blandar tidens science fiction med ockultism och populärkulturell orientalism. Den liknar på så sätt delvis scientologin, skapad av pulpförfattaren L. Ron Hubbard. Han skrev äventyrsberättelser i alla möjliga genrer och använde sedan materialet för att skapa en ny religion. Han gick från poet till profet!

Profeten Drew Ali påstod sig ha mött en präst i under Keopspyramiden i Egypten. Drew leddes ner i de mörka gångarna med en bindel för ögonen och lämnades ensam. Men på något sätt lyckades han hitta ut. Det gjorde sådant intryck på prästen att Drew blev initierad. Han få ta emot massor av hemlig kunskap, och så gavs han en okänd del av Koranen, som ska ha gått förlorad. Ibland hävdade Drew att han var en reinkarnation av profeten Muhammed!

Imprisoned with the Pharaohs

Den ädle Drew Ali hade inte bara ett pulpigt utseende, berättelsen om hur han blev kallad till profet i en egyptisk gravkammare skulle kunna gå för ett pulp fiction-äventyr, kanske av min favoritskräckförfattare, H. P. Lovecraft, som ju skrev för både Weird Tales och Amazing Stories. Jag tänker särskilt på den där skräckhistorien som Lovecraft spökskrev åt Houdini: ”Imprisoned with the Pharaohs”, publicerad i Weird Tales våren 1924.

Men det är inte bara så att Drew Alis berättelse och Houdinis liknar varandra, jag misstänker att Drew Ali har influerats av Houdini. Profeten Drew var liksom Houdini cirkusartist och utbrytarkonstnär. Drew uppträdde med sina trick på olika scener och måste ha känt väl till branschens stora stjärna Houdini. I den föregivet självbiografiska novellen ”Imprisoned with the Pharaohs” påstår Houdini att han skildrar händelser som ägde rum vid en resa till Egypten i januari 1910. Det är inte omöjligt att han vid olika uppträdanden, eller i intervjuer i pressen, talat om denna resa och att Drew på så sätt kan ha hört talas om den. Houdini berättar i novellen hur han rövades bort av beduiner, och, bakbunden och med bindel för ögonen, fördes ner under pyramiderna i Giza. Där ska han ha haft hemska syner och bevittnat urgamla faraoniska ceremonier. Han lyckades ta sig ut, som utbrytarkungen alltid gjorde!

I en konversation på Facebook med Patrick D. Bowen, en amerikansk forskare som skrivit mycket om Moorish Science Temple, nämner han att Drew på 1910-talet framförde trick som hade populariserats av Houdini. Men inte bara det, samma trick förekom i en hur-man-gör-manual som Houdini gett ut. Jag tycker att det är rimligt att antaga att Drew influerats av Houdini. Båda var magiker och utbrytarkonstnärer, båda var verksamma under samma period, och både berättar en historia om hur de med ögonbindel på leddes ner i mörkret under pyramiderna i Giza där mötte de någon slags uråldrig, religiös kunskap. Och så lyckades de ta sig ut!

Men även om Drew inte stulit sin berättelse om initieringen under pyramiderna av Houdini så stal han en hel del material från andra källor när han skrev sin Koran. På det sättet är han ganska lik Muhammed som tog det mesta av innehållet i Koranen från äldre judiska och kristna källor. Men Muhammed hade inte tillgång till skrifterna på hebreiska eller grekiska utan litade på sagesmän, och därför blev det ofta fel. I Koranen står det att den kristna treenigheten består av Maria, Jesus och Fadern! Och att jungfru Maria var syster till Moses som levde mer än tusen år tidigare. Skulle jag återge alla fel blir det en lång lista.

Ungefär hälften av innehållet i profeten Drews Sju cirklars Koran kommer från boken Den nya tidsålderns evangelium av Levi Dowling (1908). Den berättar hur Jesus under ”de förlorade åren”, det vill säga de som inte beskrivs i evangelierna, reser till Indien. Dowlings bok bygger i sin tur på en annan bok, Jesus Kristus okända liv av den ryske journalisten Nicola Notovitch (1894), som påstod sig ha hittat ett uråldrigt manuskript i ett tibetanskt kloster. Noble Drew gjorde några egna ändringar, han bytte ut Gud mot Allah och tog bort beskrivningen av Jesus som blond och blåögd.

Det här med att Jesus skulle ha rest till Indien influerade faktiskt också profeten Mirza Ghulam Ahmad, ahmadiasektens grundare. Han skrev boken Jesus in India (1889) där han påstår att Jesus inte dog på korset utan överlevde och vandrade till Indien, där han dog och blev begraven. En gammal islamisk helgongrav i Kashmir utpekades som Jesu grav. Mycket av materialet i Ahmads bok är hämtat från Notovitch.

moorish-scienceNoble Drew Alis lära innehåller också en del underlig rasmystik: ett virrvarr av stolligheter, men kontentan tycks vara att afroamerikanerna egentligen är så kallade ”Moors” eller ”morer”, en påhittad orientalistisk kliché till ”ras”, och borde särskilja sig genom att lägga ”El” till sina namn (som Jor-El och de andra invånarna på planeten Krypton!). De borde dessutom kalla Gud vid det arabiska namnet ”Allah”. Detta med ”morer” var förstås ett försök att ge de svarta högre status. De svarta var inte ättlingar till slavar utan till morerna, ett stolt och civiliserat folk som hade byggt ett imperium: The Moorish Empire. På bilden ser vi Noble Drew och hans ”morer” posera framför templet. Kläderna ser ut att vara tagna direkt ur tidens pulpmagasin och romantiska sheikfilmer!

Det finns en mening i Sju cirklars Koran som är oerhört hädisk ur ett ortodoxt, islamiskt perspektiv: ”Allah and man are one”. Det visar att Drew var mer påverkad av teosofi och mystik, men också av sin kristna bakgrund, än av det lilla han visste om islam. Slutligen, och detta är enligt min mening som fezfetischist det viktigaste budet, alla medlemmar var ålagda att bära fez!

När den amerikanske profeten dog 1929 utbröt en konflikt om vem skulle efterträda honom mellan brodern Edward Mealy El och chauffören John Givens El. Den senare hävdade att han var en reinkarnation av Noble Drew och därför hade större rätt. En sista märkvärdig sak: Noble Drew Ali skulle bygga ett nytt Kaaba – det kubformade templet i Mecka – i Chicago! Synd att det inte blev av kan man tycka, med tanke på de många olyckorna i Mecka, där hundratals pilgrimer trampas ihjäl på grund av trängsel och dålig organisation. Amerikanerna hade nog skött vallfärden bättre än saudierna.

Om någon i våra dagar av globalisering och internet hade gjort samma sak som Noble Drew Ali hade han sannolikt fått en dödsfatwa på sig av de där – ni vet vilka – som saknar humor.

Gillar du vad jag skriver? Swisha en belöning till 0760078008 (Råbock)

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s