Jag är Wallenstein

Omar som WallensteinIdag den 28 augusti 1626 utkämpades ett dramatiskt slag utanför en liten by i norra Tyskland. Jag var Albrecht von Wallenstein och ledde en armé av katolska tyskar, italienare och spanjorer ivriga att utrota det protestantiska kätteriet, självklart, men också att vinna ära och krigsbyte. Mitt långsiktiga mål som Wallenstein är att utrota protestanterna och utvidga Roms makt, men också att erövra den tyska Östersjökusten så att jag upprätta en flottstation och så småningom ta Sverige. Jag vet att svensken umgås med planer att blanda sig i kriget, så det gäller att föregå honom. I mina mest storslagna drömmar använder jag sedan den svenska västkusten, Älvsborgs fästning, för att med en katolsk armada invadera England. Ferdinand har redan utnämnt mig till ”amiral över de baltiska och oceaniska haven”.

Wallenstein / Gem. von Van Dyck (?) - Wallenstein / Painting / Van Dyck (?) -Denna gång gick dock segern till protestanterna, vår vänstra flank, som var alltför svag, bröt samman och fiendens kavalleri kunde ta sig fram till trossen och plundra våra förråd. De kunde sedan fortsätta till oförsvarade katolska områden. På den högra flanken höll jag dock den muromgärdade stugan med mina härdade legoknektar, spanjorer med många års erfarenhet från kriget i Nederländerna. Mitt kavalleri bedrog protestanterna, de trodde att jag skulle göra ett anfall på den högre flanken och de ställde därför ut flera formationer pikar där, men istället skyndade mitt kavalleri vänsterut för att undsätta general von Knopf. Vi hann dock inte fram i tid, många goda ryttare stupade i den rytande elden från protestanternas kanoner. Slaget är över, men inte kriget. Jag har nämligen rådfrågat min astrolog Pinnow som sett i stjärnorna att en stor kejserlig seger kommer snart. De stupade knektarna kommer jag att ersätta med nya, ännu är mina skattkistor fulla av guld och ännu har jag kejsarens förtroende. Än flockas män från Europas alla länder under mina fanor. Jag har till och med protestanter under mitt befäl! Den tappre belönar jag furstligt, men den fege straffar jag nesligt. Häng den lymmeln!

Ha! Knektarna fruktar mig som vore jag en demon. Med rätta! De vet att jag har ödet med mig och att jag kan se framtiden i stjärnorna. Mina fanor, som är vigda åt den heliga jungfrun, dyrkar de som reliker. Många håller min medikus och astrolog, brandenburgaren Pinnow, för profet. Men andra betecknar honom som svartkonstnär och anser att han står i förbund med djävulen. Det gör detsamma, profet eller svartkonstnär, bara de fruktar honom, de dårarna!

Omar TK 28 augJag vet att svensken kommer, en gång frågade jag min astrolog och det fanns någon furste som skulle kunna motstå den kejserliga armén. Då skrev Pinnow med krita på bordet det latinska ordet DEUS (Gud). Det var, menade jag, ju egentligen ingenting att undra över. Men då svarade Pinnow, att jag skulle läsa ordet baklänges. Ha! Jag kommer att ha landstigit i Sverige innan svensken gett sig in i leken och med min invasionsarmé ska jag ta en lika stor armé av jesuiter som ska återföra kättarna till den rätta läran. I varje svensk kyrka ska jag ställa tillbaka den heliga jungfruns bild och de präster som inte vill kasta sig ner inför henne i vördnad låter jag halshugga.

Så här beskrivs Wallenstein av Grimberg:

”Soldaterna fruktade sin fältherre som ett övernaturligt väsen. De trodde fullt och fast, att han stod i förbund med hemlighetsfulla andemakter, som fäst lyckan vid hans fanor och gjort honom själv osårbar. Ensam och hemlighetsfull gick han bland alla dessa människor, ensam med sin gränslösa ärelystnad. De skarpa, stickande ögonen i det hotfullt dystra, gulbleka anletet vittnade om den eld, som lågade i hans inre. I stjärnorna trodde han sig läsa sin lycka. Blott på den litade han; denna tro var hans religion.”

En reaktion på ”Jag är Wallenstein

  1. Pingback: Ej kommer han med härar – Nya Il Convito

Kommentera

