Min objektiva moral eller svärdet

Axel Hägerström och jagDen 7 juli 1939 dog filosofen Axel Hägerström, han räknas som grundare av den så kallade Uppsalafilosofin och ligger begravd på Gamla kyrkogården. Dit går jag ibland för att få umgås med kändisar som jag missade när de levde.

Hägerström kom till Uppsala 1886 i en tid då nya, radikala idéer på allvar börjat sätta sin prägel på studentlivet. På föreningen Verdandi väcktes studenternas intresse för samhällsfrågor och den radikale nationalekonomen Knut Wicksell höll kontroversiella föreläsningar om sedlighet och artificiell barnbegränsning.

För en ung man från ett djupt konservativt prästhem i Östergötland – Hägerström växte upp i Örberga, i trakten av Vadstena, där fadern var kyrkoherde – måste den nya miljön ha varit omstörtande. Han hade tänkt sig att följa faderns fotspår och bli präst, men efter en personlig religiös kris lämnade han dock teologin för filosofin. Det gick bra, han blev doktor 1893 och professor 1911.

Hägerström hade stort inflytande på kulturlivet i staden. Karin Boye skrev om tjugotalets Uppsala att han föreföll ”på något märkvärdigt sätt vara närvarande, som det tycktes inte bara i samtalen på studentkulorna utan i själva luften.”

Han är främst ihågkommen för sin ”värdenihilism” som diskuterades flitigt i samtiden, inte bara på studentkulorna. Om jag förstått det rätt betyder det att moraliska föreställningar varken är sanna eller falska. Namnet ”värdenihilism” användes visserligen inte av Hägerström själv utan bara av hans motståndare. Det var Hedenius som lade beslag på namnet och använde det i positiv mening.

Den 18 mars 1911 på sin professorsinstallation talade Hägerström i universitetsaulan. Det blev en av de mest omtalade installationsföreläsningarna någonsin. Det beror på att den innehöll en nyhet. Han proklamerade nämligen ett nytt, vetenskapligt sätt att se på filosofiämnet och kastade därmed ut idealismen.

Installationsföreläsningen fick så småningom titeln “Om moraliska föreställningars sanning” och budskapet sammanfattades i orden “att moralvetenskapen icke kan vara en lära i moral, utan blott en lära om moral”.

Betyder värdenihilismen att man får göra vad man vill? Nej, och som en samtida teolog noterade var Hägerström snäll mot sina barn. Det betyder såvitt jag begriper att rätt och fel inte är något absolut, något som finns utanför människan som man bara måste följa för att det är så.

Profeten Muhammed till exempel ansåg att hans moral var objektiv. Men när han inte kunde övertyga tvivlarna om dess förträfflighet tog han till svärdet. När Muhammed sade att hans uppfattning om rätt och fel var sann menade han egentligen att han tyckte att den var bra. Han använde ordet ”sann” som ett förstärkningsord, ungefär som att säga ”jättebra” eller som att lägga till ett utropstecken efter sitt påstående.

Axel HägerströmVärden, menade Hägerström, finns inte verkligheten utan ska tolkas som utrop eller känslomässigt laddade rekommendationer. ”Det är rätt” betyder alltså ”Jag tycker att det är rätt!” Hm… Det låter som ett riskabelt sätt att tänka, risken är att människor tycker att allt går an. Men är det farligare än islamismen som påstår att det finns en gudomlig lag, en sharia som ska följas oavsett allt mänskligt lidande som följer därpå? Denna sharia behöver man inte argumentera för, den är själva måttstocken för det rätta. När jag som människa inte förstår varför det ska vara si eller så beror det på att jag är ofullkomlig, mitt förnuft är bristfälligt medan Gud min skapare är allvis.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till Hägerströms filosofi, den är för svår för mig. Jag tror intuitivt att det finns något som är objektivt rätt, men jag kan inte definiera exakt vad det är. Men jag anser att islamismens ”objektiv moral” är farligare än värdenihilismen, åtminstone i Hägerströms gestalt, en stillsam professorstyp. Islams ”objektiva moral” är inget annat än Muhammeds subjektiva moral som gjorts okränkbar genom svärdets makt.

Dottern Margit Waller skriver så här i sin biografi: ”Pappas arbetsdag började redan tidigt på morgonen, ibland redan mellan klockan fem och sex. Dessförinnan ville han emellertid ha en stor kopp starkt kaffe. Jämte tobaksrökning var kaffedrickning hans stora passion.”

Gillar du vad jag skriver? Swisha en peng till 0760078008

Kommentera

