Var Ture Nerman också en gravdyrkare?

Heines gravTwitter kallar jag mig ”Gravdyrkare”. Det händer att jag får frågan varför. Någon har tyckt att det låter hårdrocksaktigt och undrat om jag är hårdrockare. Nej, är svaret. Men jag tycker om att besöka döda poeters gravar. Vi har många i Uppsala!

Ture Nerman var också gravdyrkare! I andra delen av hans självbiografi, Allt var rött, berättar han om sin Parisresa 1910.

”Men det allra finaste i Paris-dagarna 1910 var besöket oppe på Montmarte-kyrkogården, där jag la en blyg violbukett på min dyrkade Heinrich Heines grav.” (s. 47)

Dyrkade han graven eller gravens invånare? Det är ungefär samma sak, tycker jag. Sedan citerar han ett stycke ur sin dagbok:

”Jag har aldrig förr känt något nämnvärt vid en grav. Men den halvtimme jag där tillbragte under ulliga skyar inför den store diktarens huvud, än obelyst än överhöljt av den nedgående marssolens gull, blev kanske mitt bästa minne från den vårliga staden vid Seine.”

Läs även ”Därför kallar jag mig gravdyrkare” och ”Steampunk-Aguéli dyrkar Swedenborgs grav”

 

Kommentera

