Ture Nerman spelade brädspel som student i Uppsala

Ture Nerman som studentI den första delen av Ture Nermans självbiografi, Allt var ungt (1948), kan man läsa om hur han som student i Uppsala spelade brädspel på sin nation, Östgöta nation:

”Och så låg man alltså vid universitetet, läste i någon mån, tog med tiden examen i någon mån och spred sej sedan ut över riket. På nationen höll man, i varje fall jag, mycket till; jag gick dit i regel två gånger om dagen: klockan 9 f.m. för att läsa tidningarna, främst Stockholms-pressen, hembygdens tidningar hade mindre intresse för mej, och så på eftermiddagen för att läsa eftermiddagspressen och spela bräde, det gamla goda prästspelet. Det fanns också schack, men det var för högre intelligenser än min. Ibland, och inte sällan, spelade jag bräde på nationen hela förmiddagarna också. Ja, till mina få insatser för nationslivet hör, att jag på min tid organiserade nationella brädspelstävlingar på nationens glasveranda. Brädspelet! Än hör jag tärningarna slå och Sterner och Kolingen och de andra experterna mumla sinkadus och trallerall och skrattande förkunna Jan och P. M. – när tur och skicklighet gav en sådan triumf.

Från väggarna i nationens salar blickade gamla inspectores från 1700- och 1800-tal ner på oss ungdomar, av vilka en och annan också en gång skulle komma att hänga där som f. d. inspector. Och på nationslandskapen satt vid förste kurators sida 1900-1910 som inspector antik och blid och dekorativ den frejdade greken professor Olof August Danielsson.” (s. 253)

Ture Nerman var en spelnörd! Han skrev också en roman om sin tid som student: Olympen. Ett gammalt uppsalahus (1913). Jag citerar ur romanen i en essä om Uppsalapoesin som skrevs för studenttidningen Ergo hösten 2014. Läs den här

Fotot visar studenten Ture Nerman (längst till höger) med kamrater 1903.

Kommentera

