Trollhålan vid Amon Sul

Amon Sul 7 marsDraken Smaug är nedgjord, Femhärarslaget är vunnet och Bilbo har återvänt till Fylke. Men skuggan växer i öster… De talas viskande om fienden och om landet Mordor, ett namn som många bara kände från legender om ett mörkt förflutet, som en skugga längst bak i minnet, olycksbådande och oroande. Ja, vi befinner oss i tiden mellan berättelsen om Bilbo och Sagan om ringen när fem äventyrare möts i värdshuset Stegrande Ponnyn i Bri. En av dem är jag, hobbiten Meriadoc, kallad Merry, från Fylke.

Vi spelar rollspelet The One Ring från Cubicle 7. Ett mycket välgjort spel; reglerna är skrivna av den italienske konstruktören Francesco Nepitello och böckerna är skickligt illustrerade av konstnärerna John Howe och Jon Hodgson.

På Stegrande Ponnyn mötte vi en flicka som berättade att hennes familj rövats bort av en otäck varelse. Vi gav oss iväg för att rädda dem. Vi vandrade hela vägen till kullen Amon Sul eller Väderklint. Kullen överblickar den Stora Vägen och ligger beläget ungefär halvvägs mellan Fylke och Riftedal. Här finns ruinerna efter ett gammalt vakttorn. Det är ju här som Aragorn och hobbitarna blir anfallna av fem ringvålnader och Frodo sticks av Häxmästaren av Angmars morgul-klinga.

Vid Amon Sul fann vid en trollhåla och den olyckliga flickans bortrövade familj. Men innan vi kunde rädda dem fick vi nedkämpa det vidunderliga trollet. Det var inte lätt! Vår vän Train, en lärd dvärg från Ensamma berget, gav banehugget.

Min rollfigur Merry är ganska äventyrslysten, men ändå försiktig av sig. Han kan smyga nästan ljudlöst och har en förmåga att liksom ”gå upp i rök” när faror hotar. Dessutom är jag duktig på att dyrka upp lås och finna dolda ting. Jag beundrar Bilbo, älskar att höra om hans äventyr bort och hem igen, och drömmer om att gå i hans fotspår. Jag har goda kunskaper om örter och hur de används. Min favoritväxt är dock tobak och jag är en inbiten piprökare.

NOT: Jag har planer på att starta en rollspelspodd med min kamrat Sebastian Eurén. Vi ska prata om allt som har med vår hobby att göra men främst om de rollspel som vi spelar. Podden är tänkt att heta Den galne araben efter Abdul Alhazred, svartkonstboken Necronomicons författare i Lovecrafts berättelser.

Om du är bosatt i Uppsala och gillar rollspel kan du gå med i Facebook-gruppen Vi som vill spela rollspel i Uppsala. Vi fikar också ibland. Vi får inte nog av att prata. När vi inte pratar i rollspel, pratar vi om rollspel.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

