Rollspel är världens bästa hobby

Ashes of ValkanaRollspel är världens bästa hobby. Om du frågar mig förstås. Det är billigt, allt man behöver är egentligen penna och papper. Men framför allt är det kul att träffa polarna, tugga på något och berätta en historia ihop. Just nu spelar jag flera rollspelskampanjer samtidigt. Ett rollspel vi håller på med heter Titansgrave och världen Valkana är en blandning mellan fantasy och science fiction. Vår spelledare, den allvetande berättaren som har sista ordet, är den eminente Sebastian Eurén. Det är han som inte syns på bilden eftersom han håller upp en mobiltelefon. Han spelade upp en snutt på YouTube för att vi skulle komma i stämning. Titansgrave är skapat av Will Wheaton, känd för att ha spelat den unge Wesley Crusher i teveserien Star Trek: The Next Generation som gick 1987-94 och Gordie Lachance i den sentimentala klassikern Stand by Me från 1986. Numera är han någon slags allmän nördguru som gör YouTube-klipp om olika saker. Han gör det bra! Ni kan se honom och hans kändispolare spela äventyret Ashes of Valkana här. I den första episoden av vårt äventyr i Valkana utforskade vi en nöjespark som varit övergiven i decennier. Tänk Natt på museet, där leksaksfigurerna verkar titta på dig och så småningom få liv, men med inslag av skräcken i Onda dockan. Min karaktär är en försörjer sig som spion, för vilken uppdragsgivare spelar inte så stor roll – bara de betalar. Jag är en asocial outsider med mörka hemligheter som när ett hat mot samhället. Jag är ganska självisk och om jag får syn på ett glimmande föremål i dunklet är det inte säkert att jag meddelar mina vänner… Om du är bosatt i Uppsala och gillar rollspel kan du gå med i Facebook-gruppen Vi som vill spela rollspel i Uppsala. Vi fikar också ibland. Vi får inte nog av att prata. När vi inte pratar i rollspel, pratar vi om rollspel.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

