Star Wars och nostalgins kraft

Force AwakensDen nya Star Wars-filmen The Force Awakens hade premiär strax före jul och blev en fest för nostalgiker. Regissören J J Abrams har hittat tillbaka till känslan i de tre första filmerna 1977-83. De inbitna nördarna är nöjda. Jag är också nöjd. Jag vill inte ha några obehagliga överraskningar. En stor sak var att få se Harrison Ford igen i den gamla rollen som smugglaren och den motvillige hjälten Han Solo, Carrie Fisher som prinsessan Leia och Mark Hamill som jediriddaren Luke Skywalker. Vissa menar att Force Awakens har så många likheter med den första filmen A New Hope från 1977 att man skulle kunna se på de nya filmerna som en omstart av hela Star Wars-sagan. Vi har en ung, föräldralös hjälte på en ökenplanet, en gullig robot som bär på viktig information och en ond militärmakt med en gigantisk rymdbas som kan förinta planeter med sitt strålvapen.

En central del i rymdsagan är Kraften, en andlig kraft som genomflödar hela universum. De som lär sig behärska Kraften kan använda den till gott eller ont. Kraften är självklart viktig även i den nya filmen, men den handlar minst lika mycket om en annan kraft, menar Maajid Nawaz i en artikel i The Daily Beast den 1 januari, nämligen nostalgins kraft.

Maajid Nawaz är en brittisk före detta islamist som sedan några år tillbaka driver den islamismkritiska tankesmedjan Quilliam Foundation. År 2012 gav han ut en självbiografi om sin resa från islamism till liberalism och sekularism och nu är han aktuell med en ny bok tillsammans med religionskritikern Sam Harris: Islam and the Future of Tolerance (2015).

I sin Star Wars-artikel i The Daily Beast försöker Nawaz svara på de kritiker som menar att han borde överge islam helt och hållet. Han får ju utstå så mycket hat från andra muslimer för sin kritik mot trångsynthet, dogmatik och jihadistiskt våld. Den finns en kraft som håller honom tillbaka: nostalgins kraft. Under hela sitt liv har han reciterat Koranen. Det går inte bara att kasta bort. Det finns något vackert i Koranens arabiska, skriver han. Jag kan förstå det. Arabiskan är vacker, men jag är tveksam till idén om att vissa språk objektivt sett skulle vara vackrare än andra. Det beror nog på vem som lyssnar.

Nawaz skriver också att han upplever en trygghet i att stå i en tradition, att kunna profeten Muhammeds liv ut och in, och att ha lärt sig stora delar av Koranen utantill. Samtidigt menar han, liksom vissa mystiker har antytt, att islam inte är den enda sanna religionen och att det vore arrogant att påstå något sådant. Jag känner igen denna hållning. Jag försökte något liknande under övergångsperioden innan jag tappade tron. Jag brukade jämföra religion med en nationsflagga eller ett språk. Jag kunde resonera så här: ”Jag tycker inte att den svenska flaggan är bättre än någon annan flagga, men den är min flagga eftersom jag är svensk. Jag tycker inte att det svenska språket är bättre än något annat språk, men det är mitt språk eftersom jag är svensk. På samma sätt är det med islam, den är inte bättre än någon annan religion, men den är min.”

Ett sådant sätt att resonera är dock problematiskt. Jag kan ju inte välja bort mitt språk eller min flagga, men jag kan välja bort islam. Nawaz menar dock att han inte kan välja bort islam. Religionen är en så pass ingrodd del av hans identitet att det vore som att utplåna sig själv. Självutplåning. Det låter dramatiskt.

Han har istället valt att stanna inuti den islamiska traditionen och försöka förändra den inifrån. Men hans kritik har lett till att han inte längre uppfattas som muslim av väldigt många muslimer. Dessa lyssnar inte på honom även om han kallar sig muslim. De uppfattar honom som en hycklare. Han har blivit van vid mordhot. Det finns ingen moské där Nawaz är välkommen att föra fram sitt budskap om reformer och tolerans. Han har istället att hålla sig till västerländska medier, universitet och debattpaneler.

Nawaz insisterar alltså på att försöka reformera islam. Det är nödvändigt, menar han. Men vissa kritiker påstår att det är omöjligt. Jihad, det heliga kriget, finns i både Koranen och haditherna, berättelserna om profeten Muhammed. För att bli av med jihad måste man kritisera dessa källor, vilket är oacceptabelt för majoriteten av världens troende muslimer.

Men Nawaz svarar att det visserligen är mycket svårt att reformera islam, ja, kanske till och med orealistiskt. Så fortsätter han med en motfråga: vilken förväntning är mer orealistisk, att islam skulle kunna reformeras eller att en och en halv miljard muslimer skulle lämna islam?

Vi människor är så nostalgiska, så bundna till våra minnen och våra traditioner att vi inte producerar uppföljare efter uppföljare till våra favoritfilmer, skriver Nawaz. Därför kan människor inte byta religion som man byter strumpor.

Jag har full förståelse för Nawaz synpunkt, men jag känner inte att jag kan tvinga mig själv att fortsätta tro bara för att det skulle vara ”nyttigt”. Att tro betyder inte bara att säga ”jag tror” utan också att gå till moskén då och då och be sina böner. Jag vet inte om Nawaz gör dessa saker eller om han bara pratar. Vilken moské skulle han gå till? Jag vet bara att jag inte orkar investera tid och kraft i något som jag inte tror på. Dessutom finns det ingen moské i Sverige där jag med mina kritiska åsikter skulle vara välkommen. Stämningen skulle bli otrevlig, kanske fientlig.

Nawaz nostalgiargument håller inte för min del. Jag har ett mycket mer nostalgiskt förhållande till tiden innan jag blev muslim. Min barndom och mina tonår framlevde jag som en ganska vanlig, svensk kafir, det vill säga icke-muslim. De senaste åren, sedan jag tappat tron, har jag ägnat åt att återupptäcka den jag var och njuta av friheten av att slippa förhålla till mig Guds bud och de gudstroendes domar. Dock håller jag med Nawaz om att en reformation är nödvändig, och faktiskt mer realistisk att förvänta sig än att muslimer skulle överge islam en masse. Jag vill gärna vara en liten del av det reformationsarbetet, fast jag inte är troende.

Läs den här artikeln på bloggen Det Goda Samhället här

Stöd min verksamhet genom att swisha till 0760078008
Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s