Karl XII:s dödsdag

karl_xiis_likfc3a4rd_-_gc3b6teborgs_konstmuseum_-_gustaf_cederstrc3b6mIdag är det den 30 november, Karl XII:s dödsdag. När jag var barn tyckte jag mycket om tennsoldater (jag gör det fortfarande!) och jag hade många karoliner, både infanteri och kavalleri. Jag minns att jag grälade med en grekisk klasskamrat om vem som var störst: Karl XII eller Alexander den store! En av mina förfäder, på min mors sida alltså, var faktiskt karolin. Han hette Jon Hansson Råbock och föddes i byn Bleckåsen i Jämtland 1692. Han tillfångatogs under Karl XII:s misslyckade fälttåg i Norge 1718. I kyrkboken är han ihågkommen med följande ord: ”en mycket god kristen, ärlig och redelig samt trofast man.” Han dog 1768. För en Uppsalapoet är dock den 30 november också ett viktigt datum av ett helt annat skäl: det var då Glunten och Magistern träffades för första gången! Lyssna på ”Uppsala är bäst” här

Kommentera

