Jag läste poesi på Göteborgs stadsbibliotek

Omar i Göteborg 6 november 2015På den årliga Poesidagen den 6 november läste jag upp en dikt på Göteborgs stadsbibliotek. De andra poeterna var Gunnar Harding, Sara Hallström, Maria Küchen och Gabriel Itkes-Sznap. Alla var intressanta, men var särskilt intressant var det att lyssna till Gabriel, som kom ut med sin första bok i år. Efter uppläsningen hade jag efterfest i hotellobbyn med Lovecraftkännaren Martin Andersson och ett annat lokalt SF-fan.

Jag läste dikten ”Klosettpalatset” ur samlingen Skymning öfver Upsala, som kom ut 2012. Dikterna i mina senaste samling, den mer lovecraftianska Natt öfver Upsala, lämpar sig inte för högläsning på grund av sin längd. Då skulle jag ha behövt en halvtimme. Alla dikterna i Skymning öfver Upsala finns utlagda på YouTube med bakgrundsmusik av den italienske tonsättaren Giacinto Scelsi. Lyssna här

Scelsis musik är ganska obskyr, liksom han själv. Scelsi vägrade att låta sig fotograferas. De enda bilder som finns på honom är från ungdomen. Som namnteckning använde han en symbol: en cirkel med en horisontell linje undertill. Den enda gång hans musik har fått en större spridning var när den inkluderades i soundtracket till Martin Scorseses psykothriller Shutter Island (2010).

Diktsamlingen Skymning öfver Upsala fick fin kritik. Poetkollegan Kristian LundbergHelsingborgs Dagblad recenserade den på publiceringsdagen den 18 september 2012. Läs här

Det går utmärkt att köpa diktsamlingen direkt av mig. Den kostar 150 kr. Jag bjuder på porto. Sätt in beloppet på bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank) eller swisha till mobilnummer 0760078008. Ange adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

