Att offra sitt huvud till Gud

Omar och Henrik MöllerSöndagen den 11 oktober var jag på Lovecraft-festivalen på Kulturhuset i Stockholm. H. P. Lovecraft var en amerikansk skräckförfattare som var verksam under pulpens, de billiga kiosktidskrifternas, storhetstid. Jag var där för att prata om serieboken Necronomicon i Upsala, som jag gjort tillsammans med tecknaren Rickard Fornstedt. Storyn är inspirerad av Lovecraft, bland annat förekommer den i titeln nämnda svartkonstboken Necronomicon, som han hittat på. Skurkarna i serieboken tillhör en sekt som dyrkar den fornegyptiska reptilguden Khazamhotep. Det har aldrig funnits någon sådan gud i den verkliga egyptiska religionen. Jag har hittat på honom själv! Men han är inte helt gripen ur luften, liknande gudar finns i både verkliga religioner och i litteratur och film. Khazamhoteps anhängare halshugger människor.

På festivalen träffade jag filmmakaren Henrik Möller. Han visade sin kortfilm ”Att bygga en gud” om en varelse på främmande planet som skapar en staty för att mildra sin ensamhetsångest. När statyn var färdig beskådade varelsen sitt verk och kände att han aldrig mer skulle vara ensam. Han kallade den sin vän ”fast den var dålig på att svara”.

Att bygga en gudÄven om filmen, som också blivit en bok illustrerad av Lars Krantz, utspelar sig på en främmande planet låter motivet bekant. Planeten skulle lika gärna kunna vara jorden och den utomjordiska varelsen lika gärna en människa. Tanken att människan skapade gud är inte ny. Varelsen i Möllers film heter ”Vallondo” är en ”vallond”. Han skulle lika gärna ha kunnat heta ”Muhammed” och vara en människa. Profeten Muhammed byggde en gud, en osynlig gud, av byggstenar som han hittat i den fornarabiska religionen, judendomen och kristendomen. I filmen togs sedan statyn ifrån Vallondo och han blev ensam igen. I en stad någonstans i rymden mötte han varelser med ”släta ansikten”. De dyrkade den staty han hade byggt. Framför statyn låg vad som såg ut som en hög av gröna, knotiga frukter, som hade offrats.

”Den är min!” ropade Vallondo. Dyrkarna tog av sig sina masker. De hade inga huvuden! Nu förstod Vallondo att offergåvorna som låg där i en hög inte var frukter utan huvuden!

Att offra sitt huvud till Gud. Att sluta tänka. Man tar av sig sitt huvud och lägger det för sin Guds fötter. Det har jag upplevt många gånger på vår egen planet. Ett exempel var när jag bodde i Mombasa i Kenya. Det är en muslimsk stad. Jag var muslim och gick regelbundet till den lokala moskén. Efter fajr, gryningsbönen, satt jag med i en läsecirkel som läste Koranen och berättelser om Muhammed. Ledaren för cirkeln var en indisk tygförsäljare som också hette Omar, fast i förnamn.

Det hände att jag missade att komma till morgonbönen. När jag blev klandrad av de andra skyllde jag på att det var mörkt och att det fanns skummisar som strök omkring i gränderna. Jag var rädd för att bli rånad eller överfallen. ”Läs Ayat al-Kursi så kommer Gud att beskydda dig”, sa Omar och alla nickade instämmande. ”Du måste lita på profetens ord”. Ayat al-Kursi eller ”Tronversen” är ett stycke i Koranen som anses besitta många övernaturliga egenskaper. Omar läste Ayat al-Kursi varje morgon.

En morgon efter bönen samlades läsecirkeln som vanligt. Omar var inte där. Jag undrade vart han var. De andra tittade på varandra. Ingen av dem visste. Nästa dag var han också frånvarande. Jag frågade vad som hänt. Då sa en av dem: ”Omar blev rånad igår morse när han var på väg till moskén.”

Det visade sig att han var ganska illa däran. Förutom att bli rånad hade Omar blivit misshandlad och låg på sjukhus. Jag är säker på att alla kom ihåg vårt samtal häromdagen, när jag hade blivit uppmanad att sluta oroa mig, men ingen nämnde något om det. I cirkeln fortsatte vi att istället som vanligt. Vi läste återigen om Ayat al-Kursis skyddande kraft. Utan kommentar, utan kritik. Alla kände till vad som hade hänt Omar, men teg. Vi hade offrat våra huvuden åt vår Gud.

En annan gång läste vi i cirkeln en berättelse om en annan Omar, Muhammeds trogne följeslagare och den andre kalifen. Före sin omvändelse till islam hade han byggt en gudastaty av dadlar. Omar dyrkade sin staty. Men en dag greps han av stor hunger och hade ingen tillgång till mat. Då åt han upp sin gud. Den som läste berättelsen för oss log hånfullt. ”Ser ni så dumma avgudadyrkarna var?” sa han. ”De trodde på gudar som de själva hade skapat. Gudar av trä, sten och till och med dadlar! Gudar som inte kunde tala!”

Meningen var att vi som muslimer skulle känna oss välsignade. Vi var ju så mycket bättre och klokare än de dumma avgudadyrkarna. Men för mig själv tänkte jag: ”Men vår gud kan ju heller inte tala…”

Frans, serie, reklam 1Den tanken kunde jag inte yttra. Det hade varit hädelse. Jag vet vad de svarat: ”Vår gud har talat till Muhammed. Han har uppenbarat Koranen!” Vad skulle jag svara på det? Skulle jag säga att jag inte tror att Koranen är Guds ord? Då hade jag inte längre räknats som muslim. Jag lade mitt huvud på offeraltaret och teg.

Saken är den att avgudadyrkarna skulle kunna säga samma sak som profeten Muhammed: att deras gudar av trä, sten och dadlar hade talat till dem. Påstående står mot påstående. Ingendera sidan kan bevisa att deras gud har förmågan att tala. Jag skulle kunna påstå att min gud, den fruktansvärda reptilguden Khazamhotep, har talat till mig. Jag kan dock inte bevisa det.

Muhammed och de som trodde på honom slog sönder de synliga gudarna i Mecka och så småningom i hela Arabien. Det sörjer jag. Inte för att de gudarna kunde tala eller hade någon verklig kraft utan för att de vittnade om människans fantasi och konstfärdighet. De var mänskliga skapelser och som sådana hade de ett stort värde. De var människans avbilder. De kan liksom Ayat al-Kursi inte bevara någon människa, men är väl värda att bevara.

Inläggets publicerades första gången på Det Goda Samhället här

Det går att köpa serieboken NECRONOMION I UPSALA från mig direkt. Den kostar 100 kr. Betala 100 kr + 14 kr porto till bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank)eller swisha till mobilnr 0760078008. Ange adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

