”A Swedish library’s hardly a place for occult horrors”. Lovecraftfestivalen 2015

UnHPL 1der rollspelens guldålder på 1980-talet prövade jag och några kompisar på Call of Cthulhu, ett rollspel som bygger på H. P. Lovecrafts berättelser. Det var den 3:e upplagan från 1986. Jag minns att jag tyckte det var kul med Sanity Points. När man var med om något hemskt eller lärde sig något nytt om den ockulta verkligheten tog ens mentala hälsa skada. Hade man otur kunde man sluta sina dagar som patient på ett mentalsjukhus. Senare, i början av 90-talet, hade jag andra kompisar som var depprockare och lyssnade på Fields of the Nephilim. Bandet hade en del lovecraftianska inslag i sina låtar. Lyssna till exempel på ”The Watchman”.

Förra året (2014) gav jag ut en detektivnovell om Frans Stenberg, professor i egyptologi, och hans sidekick, Star Wars-nörden Henning, som löste en mordgåta i Uppsala. Jag kallade det för ”upsaliensisk pulp fiction” och såg det som en chans att uttrycka min stora kärlek till idolerna H. P. Lovecraft och Arthur Conan Doyle, såväl som lärdomsstaden Uppsala. Jag tänkte mig ett ”Cthulhu by gaslight” i de akademiska kvarteren runt Gustvianum där Frans har sitt kontor. Upsala (med ett p) skulle ha som förhållande till det verkliga Uppsala (med två p) som Gotham har till New York. Novellen, som fick heta Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet, hade ett supersnyggt omslag av serietecknaren Olov Redmalm och var från början tänkt att bli en serietidning.

Necronomicon i Upsala 2I år (2015) gav jag ut en kortroman, Professor Frans och den siste Sturen, som tog ett steg mot serietidningsmediet i och med att den innehöll hela fem illustrationer av Redmalm. Men nu har Professor Frans blivit serie på riktigt! Det är Rickard Fornstedt som tecknar. Äventyret heter Necronomicon i Upsala och innehåller en konspiration, en hemlig kult, en galen ufolog, rymdnazister på en bas på planeten Aldebaran och en Arkhamavdelning på Ulleråkers mentalsjukhus. Och sist men inte minst svartkonstboken Necronomicon, den galne araben Abdul Alhazreds bok. Ett exemplar förvaras nämligen på universitetsbiblioteket Carolina Rediviva.

Varför heter serieboken Necronomicon i Upsala? Det är en hommage till novellsamlingen Necronomicon i Sverige, som kom ut 2002. I ett förord till Necronomicon i Sverige av litteraturhistorikern Mattias Fyhr, expert på Lovecraft, tar han upp hur Lovecraft gör gränsen mellan verklighet och fiktion suddig. Han väver samman sina påhittade berättelser med verkliga händelser och platser, och som exempel på detta anger Fyhr Lovecrafts historik över den fiktiva svartkonstboken Necronomicon. I denna skriver Lovecraft in verkliga personer, som bl.a. påstås ha ägt eller översatt boken. Det ger läsaren en upplevelse av att boken verkligen existerar.

Necronomicon i SverigeRedaktören Rickard Berghorn fortsätter Lovecrafts historik över boken genom att redovisa Necronomicons svenska öden i antologins inledande essä ”Necronomicon i Sverige”. Vi får möta Linnélärjungen Peter Forsskål, Strindberg och det upsaliensiska universalsnillet Rudbeck. Uppsala och universitetsbiblioteket Carolina Rediviva finns förstås med:

”Under åren i början av 1800-talet står nästa uppgifter om Necronomicon att finna. En medicine studerande vid Uppsala universitet sägs år 1802 ha fått tillfälle att i universitetsbiblioteket studera Necronomicon. Detta är givetvis synnerligen intressant och visar att detta kunskapsnav i sina hyllor haft den bok vi nu intresserar oss för. Jag har upprepade gånger försökt nå kontakt med universitetsbiblioteket med undran om boken ännu finns att få tag på, dock utan att någon gång få svar. Vid ett besök kunde jag dock inte finna den i deras kataloger, vilket förvisso kan ha berott på att jag blev avbruten av bibliotekarier som av svårförståelig anledning ville ha bort mig från biblioteket.”

Det är alltså inte jag som har hittat på att Necronomicon finns på Carolina! Söndag den 11 oktober presenterade jag och Rickard serieboken på The Stockholm H. P. Lovecraft Festival på Serieteket, Kulturhuset. Moderator för samtalet var Anders Lundgren. Han är själv serienörd och en av pojkarna bakom seriepodden Hög av serier.

The Shadow out of TimePå festivalen hann jag också hälsa på amerikanen Sean Branney, en av grundarna till H. P. Lovecraft Historical Society. Sällskapet har gjort den stämningsfulla retrofilmen Call of Cthulhu (2005). De har också gjort radioteater. I ”Shadow out of Time” är Uppsala med! En av karaktärerna, dr Chambers, säger: ”A Swedish library’s hardly a place for occult horrors.” På detta svarar Mr. Peaslee: ”Clearly you’ve never been to the Universitetsbibliotek in Uppsala.”

Serieboken Necronomicon i Upsala släpps officiellt på Seriezonen i Uppsala den 31 oktober. Vi bjuder på vin! Kolla in eventet på Facebook här

Det går att köpa boken från mig direkt. Den kostar 100 kr. Betala 100 kr + 14 kr porto till bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank) eller swisha till mobilnr 0760078008. Ange adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

3 reaktioner på ””A Swedish library’s hardly a place for occult horrors”. Lovecraftfestivalen 2015

  1. Pingback: Att offra sitt huvud till Gud | DET GODA SAMHÄLLET

  2. Pingback: Att offra sitt huvud till Gud | Nya Il Convito

  3. Pingback: Den galne araben – Nya Il Convito

Kommentera

