Jag skriver om John Constantine i tidskriften Sekvenser

Constantine, SekvenserNågra av mina läsare har upptäckt att gestalten på omslaget till min diktsamling Natt öfver Upsala (2015) liknar John Constantine. Det är avsiktligt. Jaget i dikterna, som delvis är jag själv, är något av en ockult detektiv som söker ledtrådar till något slags mönster i tillvaron. Många gånger är hans iakttagelser helt absurda och mönstret finns bara i hans egen hjärna.

uppsalacoverOmslagsbilden till diktsamling, som också finns i den här bloggens bildhuvud, gjordes av Peter Bergting. Han hade ambitionen att göra det lovecraftianskt, och det tycker jag han lyckades med. Uppsala är en på många sätt lovecraftiansk stad. Det är en lärdomsstad med många studenter, forskare, excentriska professorer och bibliotek. I Lovecrafts berättelser är huvudpersonen för det mesta en intellektuell – en forskare, bibliotekarie eller vetenskapsman. Det är inte svårt att hitta människor som liknar Lovecrafts karaktärer. Vad gäller uråldriga hedniska kulter som är så viktiga Cthulhu-mytologin så stod själva templet i Gamla Uppsala! Och på Carolina Rediviva finns det många arabiska manuskript…

Bergtings bild föreställer Skytteanska valvet i hjärtat av det akademiska Uppsala runt Mons Domini, Herrens berg. I huset bredvid bodde poeten Atterbom. En lykta flämtar i mörkret. Den ska påminna om lyktstolpen i skogen i landet Narnia: vi har gått in en annan värld som fortfarande är bekant, ja, som innehåller delar av vår egen. Som dikternas Upsala med ett p:s förhållande till verklighetens Uppsala.

Constantine, decadent westVem är John Constantine? Han är en engelsk, kedjerökande magiker i trenchcoat som började som en bifigur i serieskaparen Alan Moores serie Swamp Thing. Så småningom fick han en egen tidning – Hellblazer. Han är tuff och rå – men trots allt på den goda sidan. Ett citat: ”Fuck what you heard. I’m on the side of the angels.”

Jag kan känna igen delar av mig själv i John Constantine. Han har också dåligt samvete för tidigare synder och söker upprättelse. Det går inte alltid så bra för honom – ett tag var han till och med uteliggare. Hans utseende är baserat på den engelske artisten Sting; han som gjorde succé med låten ”I’m an Englishman in New York”. Så kan jag ibland känna mig i min egen hemstad. Jag ser på staden med en förundrad blick och ju mer jag utforskar den desto mer främmande och underlig blir den. Något jag försökt skildra i Natt öfver Upsala.

Sekvenser 2Jag skriver om John Constantine i det andra numret av tidskriften Sekvenser, som kom ut i slutet av september. Min artikel, som har rubriken ”Dekadensen – vår västerländska storhet”, försöker visa hur det som genom historien ofta har karakteriserats som förfall är just det som har gjort Västerlandet så framgångsrikt.

Artikeln tar avstamp i ett citat av John Constantine i boken ”Hellblazer: Pandemonium” (2010). Han befinner sig på British Museum i London när det utsätts för ett bombattentat. I samband med det möter han en arabisk, muslimsk kvinna klädd i en svart heltäckande slöja som bara visar ögonen. Constantine misstänker att hon är inblandad i attentatet. Han tar henne med till sitt kyffe. Han tror att hon en djupt religiös muslim. ”Welcome to the decadent West, luv”, säger han i sin vanliga fräcka ton. ”Don’t expect much respect for the sacred in this land of post-modern fucking infidels.”

Hela artikeln finns att läsa här

Diktsamlingen Natt öfver Upsala består av fyra långa, novellaktiga prosadikter, vilka undersöker teman som dröm och verklighet, sanning och lögn, jagets flyktighet och sorgen över tidens gång och minnenas försvinnande. Köp den genom att betala 150 kr och 28 kr för porto till bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank). Du kan även swisha till 0760078008. Ange adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

