Jag kommer att prata på The Stockholm H. P. Lovecraft Festival

Antikalifen läser stor bok 1Festivalen som hyllar författaren H.P. Lovecrafts liv och verk är tillbaka för femte gången den 8-11 oktober! Jag och tecknaren Rickard Fornstedt kommer att presentera vår lovecraftianska seriebok Necronomicon i Upsala. Det händer söndag den 11 oktober kl 15.00 på Serieteket i Kulturhuset. Anders Lundgren som arrangerar festivalen bad mig svara på tre frågor:

Vilket var ditt första möte med H.P. Lovecraft?

På 80-talet spelade jag och några klasskompisar rollspelet Call of Cthulhu. Det var 3:e upplagan från 1986. Jag minns att jag tyckte det var kul med Sanity Points, att man kunde bli galen av för mycket ockult kunskap. Senare, i början av 90-talet, hade jag kompisar som var depprockare och lyssnade på Fields of the Nephilim. Det bandet hade en del lovecraftianska inslag i sina låtar.

Har du någon favorit bland hans historier?

Min favoritnovell är ”Call of Cthulhu”. Inte på grund av Cthulhu själv. Jag har faktiskt aldrig varit särskilt intresserad av monstren. Tentakler är inte min grej. Desto mer gillar jag idén om en sjunken stad, R’lyeh någonstans på botten av Stilla havet. Liksom en skrämmande version av Atlantis. Och så tycker jag om idén med konstnärer som målar sina drömmar, som inte är deras egna. Jag har använt den i mina dikter.

Vad kommer du att göra på SHPLFV?

Jag kommer att prata om en seriebok som jag har gjort tillsammans med tecknaren Rickard Fornstedt. Den heter ”Necronomicon i Upsala”. Huvudpersonen heter Frans Stenberg, en excentrisk professor i egyptologi. Vid sin sida har han Star Wars-nörden Henning. Det visar sig att universitetsbiblioteket Carolina Rediviva i Uppsala förvarar ett exemplar av Den galne arabens bok…

Läs intervjun i engelsk översättning på Lovecraft-festivalens hemsida här

Serieboken Necronomicon i Upsala kommer ut i början av oktober. Vi har ett officiellt boksläpp på SerieZonen lördag den 31 oktober kl 13.00. Kolla eventet på Facebook här. Boken går dock att beställa redan nu. Den kostar 100 kr. Betala 100 kr + 14 kr porto till bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank) eller swisha till mobilnr 0760078008. Ange adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

