Rollspelsgurun Anders Blixt recenserar min Uppsalaroman ”Den siste Sturen”

Den siste Sturen, omslagEn gud har blickat ner från Olympen och lett mot mig… Min nya Uppsalaroman (ja, jag kallar den roman fast den bara är 62 sidor lång) PROFESSOR FRANS OCH DEN SISTE STUREN har recenserats av självaste Anders Blixt! Dessutom får jag ganska bra betyg. För mig som på 80-talet höll på en del med Drakar och Demoner, Mutant och andra rollspel från Äventyrsspel är spelkonstruktören Anders Blixt mer gudomlig än mänsklig. Så många drömmar! Så många minnen! Jag kunde sitta i timmar och bläddra i böckerna, skissa på äventyr, hitta på monster och rita kartor över grottor och tempelruiner.

Förra året kom novellen Professor Frans och det stulna gudahuvudet om en excentrisk professor och hans assistent, Star Wars-geeken Henning. Den fick många fina recensioner på olika bloggar och rönte stor uppskattning bland Uppsalanördar. Uppmuntrad av framgången började jag skriva en fristående uppföljare. I år kom så den korta romanen Professor Frans och den siste Sturen. Serietecknaren Olov Redmalm har tecknat omslaget såväl som bokens fem illustrationer.

Anders Blixt skriver så här:

Med författaren Mohamed Omar som ciceron besöker vi i denna långnovell (ca 60 sidor) för andra gången det alternativ-Uppsala som bebos av professor Frans Stenberg, egyptolog med märkliga talanger. I professorns föregående äventyr visade det sig att onda makter (med tydlig inspiration från HP Lovecrafts verk) rörde sig i Uppsalas underjord. Berättelsen Professor Frans och den siste Sturen får mig dock snarare att tänka på Tintin.

Grundintrigen är rakt på sak: 1567 lät Erik XIV döda några av sina politiska motståndare i de så kallade Sturemorden. Den dräpte Nils Stures sista klädedräkt har nyligen återfunnits och placerats på en utställning i Uppsala domkyrka. Kläderna blir dock stulna och professor Frans ombeds att lösa brottet diskret. Falska identiteter, underjordiska rum, nattliga gatuvandringar, med mera, glider in i berättelsen när den skarpsinnige professorn och hans ständige sidekick Henning skrider till verket.

Professor Frans och den siste Sturen skildrar ett alternativhistoriskt Uppsala där KG Hammar har varit ärkebiskop samtidigt som poliskonstaplarna fortfarande bär pickelhuvor och gasljusen fladdrar över trottoarerna – en unikt Omar-sk blandning av nutid och imaginärtid. Långnovellen är en humoristisk Uppsalautflykt som jag snabbt läser igenom med åtskilliga småleenden inför insmugna anspelningar till Sherlock Holmes, Star Wars och Lasse-Majas Detektivbyrå. Mohamed Omar måste ha haft skoj när han hittade på den här skrönan. Skoj hade även jag när jag läste den.

Läs recensionen på Anders Blixts blogg här

Professor Frans och den siste Sturen ges ut av Aguéli förlag. Gilla oss på Facebook. Ni kan köpa boken genom att swisha till 0760078008 eller sätta in på bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank). Den kostar 150 kr + 28 kr porto. Ange namn och adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

