Necronomicon i Upsala. Professor Frans blir serie!

Necronomicon i Upsala 2Förra året (2014) gav jag ut en detektivnovell om Frans Stenberg, professor i egyptologi, och hans sidekick, Star Wars-nörden Henning, som löste en mordgåta i Uppsala. Jag kallade det för ”upsaliensisk pulp fiction” och såg det som en chans att uttrycka min stora kärlek till idolerna H. P. Lovecraft och Arthur Conan Doyle, såväl som lärdomsstaden Uppsala. Jag tänkte mig ett ”Cthulhu by gaslight” i de akademiska kvarteren runt Gustvianum där Frans har sitt kontor. Upsala (med ett p) skulle ha som förhållande till det verkliga Uppsala (med två p) som Gotham har till New York. Novellen, som fick heta Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet, hade ett supersnyggt omslag av serietecknaren Olov Redmalm och var från början tänkt att bli en serietidning.

Frans, serie, reklam 2I år (2015) gav jag ut en kortroman, Professor Frans och den siste Sturen, som tog ett steg mot serietidningsgenren i och med att den innehöll fem illustrationer av Redmalm. Men nu blir Professor Frans serie på riktigt! Det är Rickard Fornstedt som tecknar. 2013 uppmärksammades han för sitt fanzine Palmeaffären.se, som fick Seriefrämjandets hedersomnämnande. Äventyret heter Necronomicon i Upsala och innehåller en konspiration, en hemlig kult, en galen ufolog och en Arkhamavdelning på Ulleråkers mentalsjukhus. Och sist men inte minst svartkonstboken Necronomicon, den galne araben Abdul Alhazreds bok. Varför heter den Necronomicon i Upsala? Det är en hommage till novellsamlingen Necronomicon i Sverige, som kom ut 2002.

Vi har boksläpp på SerieZonen lördag den 31 oktober kl 13.00. Vi har ett event på Facebook här. Seriehäftet går att förbeställa redan nu. Det kostar 100 kr. Betala 100 kr + 14 kr porto till bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank) eller swisha till mobilnr 0760078008. Ange namn och adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Necronomicon i Upsala. Professor Frans blir serie!

  1. Pingback: Tidningen Kulturen recenserar ”Den siste Sturen” | Nya Il Convito

  2. Pingback: Jag kommer att prata på The Stockholm H. P. Lovecraft Festival | Nya Il Convito

Kommentera

