Upsaliensisk homoerotik? Ny recension av min Uppsalaroman ”Den siste Sturen”

Wedebok, Den siste SturenFörra året kom novellen Professor Frans och det stulna gudahuvudet. Den fick många fina recensioner på olika bloggar och rönte stor uppskattning bland Uppsalanördar. Jag började därför skriva en fristående uppföljare. I år kom så den korta romanen Professor Frans och den siste Sturen. Serietecknaren Olov Redmalm har tecknat omslaget såväl som bokens fem illustrationer. Bokbloggaren Mårten Wedebrand har recenserat och misstänker ett homoerotiskt förhållande mellan Professor Frans och hans unge assistent, Star Wars-nörden Henning:

”Ett längre format krävs även för att det homoerotiska förhållandet mellan Professorn och hans adept Henning ska komma fram tydligare och karaktärerna utvecklas. Henning blommar aldrig ut, utan är bara en naiv, lite blåst nörd som spelar rollspel och refererar allt till Star Wars. Vad ser professorn hos honom egentligen? De verkar dela all tid tillsammans, Henning t.o.m. sover hos professorn. Henning bidrar dock sällan till lösningen av fallen eller annan intellektuell stimulans till professorn, så vad har annars denne för intresse i den unge Henning?

Jag har en stark känsla av att Professor Frans och Henning egentligen båda är Mohamed Omars bilder av sig själv. Den intellektuella, kulturella professorn som gillar att slänga sig med kunskaper och uttryck och den naiva nörden Henning som spelar rollspel, nördar ner sig totalt men ändå har aspirationen att vara något. Två, om kanske inte ytterligheter, så i alla fall två delar av en personlighet som kanske inte alltid är i samklang men som kan tydas ut om ni, liksom jag, följer författaren på Facebook. Mohamed splittrad i två skulle göra förhållandet dem emellan mer förståeligt (om nu inte vi möts av kyssar dem emellan i nästa bok).”

Läs recensionen på Mårten Wedebrands blogg Wedebok här

Professor Frans och den siste Sturen ges ut av Aguéli förlag. Gilla oss på Facebook. Ni kan köpa boken genom att swisha till 0760078008 eller sätta in på bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank). Den kostar 150 kr + 28 kr porto. Ange namn och adress.

Annonser