Att gräva efter shoggothar i Uppsala. Ny recension av min diktsamling ”Natt öfver Upsala”

Skärmbild (67)Min nya diktsamling NATT ÖFVER UPSALA (Aguéli förlag 2015) får en positiv recension på Nils Byréns blogg. Byrén är musiker och poet och studerar för närvarande litteraturvetenskap vid Uppsala universitet. Han skriver så här:

Blev Malmgren uppäten? Lyckades Fnojan måla den upphängde mannens ansikte? Fann Livingstone någonsin Nilens hjärta?

I Mohamed Omars diktsamling Natt öfver Upsala handlar det på många sätt om sökandet efter svar och sanningar. En jakt efter kärnan bakom människor, platser och sinnestillstånd. Att gräva i jorden efter hemliga skatter, efter Shoggoth.

Shoggoth är en blomstrande civilisation med arkaiska protoplasmavarelser från långt innan människans födelse skapade av H.P. Lovecraft i dennes fiktiva litteraturuniversum. ”Lovecraft blandade ofta verklighet och fiktion” skriver Mohamed Omar i diktsamlingens sista del: ”Finn Malmgren vid vansinnets berg”. Det är också en blandning av drömsk fantasi och nykter verklighet som präglar dennes lyriska och många gånger nostalgiska vandring genom Uppsalas gränder och gator.

Med en dagboksantecknande och självbiografisk stilistik ger Omar oss en ambivalent syn på Uppsala. Vi får ta del av staden som sedd utifrån en biblioteksadjutant eller en praktikant vid Svenska institutet för missionsforskning. Ett taxichaufförens och diktarens Uppsala. En svenskelitistisk, gubbsjuk akademikers och en invandrares Uppsala. Ett studentens och anarkistens Uppsala. Ett Uppsala sett från båda sidor om Fyrisån.

Lovecraft 2Jag håller med Kristoffer Leandoer när han i SvD beskriver Omars diktsamling som stilistiskt och genremässigt gränsöverskridande. Men den överskrider även mellanmänskliga, klassrelaterade och geografiska gränser. Från studentevent med Sherlocktema på V-Dala nation, Dickenska julfiranden på Uppsala Nation och Steampunkkvällar på English Bookshop, till rituell kannibalism, en gråtande shunne på Berthågas begravninsplats, arabiska våren och kriget i Syrien.

Natt öfver Upsala är en omtumlande men inspirerande och ögonöppnande resa där lukten av bläck mellan nytryckta tidskrifter, smaken av damm längs med hyllplanen på stadsbiblioteket, saltet i tårarna från en ung torterad flickas ögon ovan Pasolinis filmiska marmorgolv och stanken av rök från gevärseld i gudars och profeters namn ständigt är närvarande.

Läs recensionen på Nils Byréns blogg här

Diktsamlingen Natt öfver Upsala består av fyra långa, novellaktiga prosadikter, vilka undersöker teman som dröm och verklighet, sanning och lögn, jagets flyktighet och sorgen över tidens gång och minnenas försvinnande. Köp den genom att betala 150 kr och 28 kr för porto till bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank). Ange namn och adress. Du kan också betala med Swish. Mitt mobilnr är 0760078008.

Annonser