En dikt av Marcus Birro

Under hela mitt liv har jag
burit en annan mans ansikte
Jag har sett allt det han velat se

Under hela mitt liv har jag
levt en annan mans liv
Jag saknar alla dom jag själv inte minns

Under hela mitt liv har jag aldrig förmått
allt det den andre mannen
trott mig var mäktig

Jag har istället frusit och långsamt vacklat undan
som efter en våldsam spark

Din glömska cirklar därför
kring ett tomt
blint hjärta
som dunkar ovetandes

Ur diktsamlingen Skjut dom som älskar (2003)

Kommentera

