Jag vill ha förklaringar istället för fördömanden

Skärmbild (59)Den 16 juli drabbades USA av ännu en islamistisk terrorattack. Fem amerikanska soldater sköts ner av en 24-årig salafitisk jihadist: Mohammod Youssuf Abdulazeez. Attacken riktades mot två militära rekryteringscenter i Chattanooga, Tennessee.

Terroristen hade en blogg. Han publicerade bara två inlägg, men de ger en ganska bra insyn i hans sätt att tänka. Han resonerar som en typisk salafit. Han hävdar att sann islam måste bygga på endast på två källor, nämligen Koranen och sunnan, profeten Muhammeds exempel. Med sunnan menar de inte vilka berättelser om Muhammed som helst utan bara de som samlats i ett antal kanoniska, sunnitiska böcker.

I sina blogginlägg upphöjer han också profeten Muhammeds följeslagare, som på arabiska kallas ”sahaba”, som förebilder för moderna muslimer att efterlikna. Det är ett vanligt tema, särskilt bland salafiter. Han betonar att Muhammeds följeslagare inte var som klosterfolk som bara ägnade sig åt bön i avskildhet utan att de stred för att utbreda den sanna tron med svärdet. De var styresmän och härförare.

Profetens Muhammeds följeslagare, ”sahaba”, och de som följde efter dem under den tidigaste perioden av islams historia kallas på arabiska ”salaf”, föregångarna. Salafiterna strävar efter att återuppliva vad de uppfattar som dessas ”rena” och ”ursprungliga” islam. De ledde arméer och erövrade länder under stridsropet ”Allahu akbar!” Det lade Bysans och Persien under sina fötter.

När Mohammod Youssuf Abdulazeez gick till attack med sitt maskingevär mot amerikanska soldater i Chattanooga ansåg han att han i praktisk handling gick i sahabas fotspår. Han begränsade inte, liksom de i hans ögon ofullkomliga muslimerna gör, islam till att bara handla om fasta och bön medan de försummar jihad, att strida för Guds skull för att försvara och utbreda den sanna tron.

Strax före attacken skickade Abdulazeez ett sms till en vän med ett yttrande av profeten Muhammed. Den handlar om att Gud har ”förklarat krig” mot de troendes fiender. En sannolik förklaring till varför han skickade detta sms är att han anser att Gud har ”förklarat krig” mot USA och att han är en av Guds krigare.

På sin blogg kritiserar Abdulazeez de andra, ofullkomliga muslimer för ”tunnelseende”. Han menar att de bara plockar vissa bitar ur islam och struntar i andra. Han skriver att Gud kräver en fullständig förståelse och efterlevnad av islams budskap, vilket innebär att islam ”upprättas i världen”, det vill säga som ett politiskt system. ”Sahaba” gjorde just detta, konstaterar Abdulazeez.

Abdulazeez var en regelbunden gudstjänstbesökare i sin lokala moské, Islamic Center of Chattanooga. Denna har kopplingar till Muslimska brödraskapet. Företrädarna för moskén fördömer terrorattacken i skarpa ordalag. De till och med ställde in eid-firandet, högtiden som avslutar fastan i ramadan. Men jag tycker inte att fördömanden räcker. Jag vill ha förklaringar.

Jag vill ha en förklaring till hur de ställer sig till texterna i Koranen och sunnan som uppmanar till våldsam jihad och teokratisk diktatur. På vilket sätt hade Abdulazeez fel i sina blogginlägg när han menade att ”sahaba”, Muhammeds efterföljare, spred islam med svärdet? Gjorde de inte det? Är dessa berättelser falska? Hur föll i så fall det mäktiga perserriket?

På Chattanooga-moskéns hemsida uppger man att man följer ”Koranen och sunnan”, exakt samma källor som Abdulazeez anser att en rättrogen ska hålla sig till. Dessa och inga andra. I både Koranen och sunnan finns det stöd för våldsam jihad och upprättandet av ett kalifat. Hur ställer man sig till detta? Hur förstår man dessa texter?

Jag tror att moskéfolket i Chattanooga är uppriktiga i sitt fördömande av terrorattacken. Men någon gång måste man våga ta ett steg till. Våga ta upp och diskutera det stöd för de salafitiska jihadisternas handingar som faktiskt finns i Koranen och sunnan. Våga erkänna att även profeten Muhammed och hans följeslagares handlingar ibland var fel – inte bara våra tolkningar av dem – och att man som modern muslim inte bör sträva efter att vara som dem i allt.

Det mekaniska fördömandet av terroristernas handlingar utan ordentliga förklaringar kommer inte att driva på den nödvändiga utvecklingen av islamisk teologi. Sådana tomma fördömanden skjuter problemet på framtiden istället för att lösa det. Imamer fördömer bara för att i nästa andetag återigen upprepa att Koranen och sunnan är perfekta och ska efterföljas till punkt och pricka. Det går inte ihop.

Tyvärr är det idag helt omöjligt att lyfta fram en mer realistisk och kritisk syn på Koranen och sunnan i moskéerna. Men för varje terrorattack ökar pressen. Mönstret med attacker som följs av ytliga fördömanden kan inte fortsätta i evighet. Det finns tecken på att mönstret håller på att brytas. Maajid Nawaz är en brittisk före detta islamist som numera verkar för sekularism och liberal islam. Han är en av få muslimska intellektuella som vågar dryfta känsliga frågor om Koranen och sunnan.

Förra veckan skrev Rashid Musa, ordförande i Sveriges Unga Muslimer, på webbtidningen Kultwatch att det är fel att alltid se religiösa motiv bakom terroristernas handlingar. Det har han rätt i. Men det är också fel att ALDRIG se religiösa motiv. I fallet Abdulazeez och massakern i Chattanooga är de religösa motiven uppenbara och omöjliga att förneka. Vi behöver färre av Rashid Musas typ i den allvarliga diskussionen om islamistisk terrorism och fler av typen Maajid Nawaz. Han är en modig muslim. Framtiden tillhör sådana som han.

Läs det här inlägget på sajten Det Goda Samhället här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s