En arabisk stjärna har dalat

Monsieur IbrahimSkådespelaren Omar Sharif är död. Han var en stjärna, men för mig som arabofil, en vän av det arabiska, var han också en arabisk stjärna. Dessutom var han min namne. Få känner till att detta typiskt arabiska namn har hebreiskt ursprung. Det betyder ”vältalig”.

Namnet är nämnt tre gånger i Gamla Testamentet. Men det är inte därför så många muslimer heter så. Det beror snarare på Omar, det islamiska rikets andre kalif. Muslimerna är dock delade i sin uppfattning om den historiske Omar. Sunniterna vördar honom som ett helgon, shiiterna förbannar honom. Dessa ser honom som en skurk och usurpator. Han förtjänade inte kalifvärdigheten.

Iran är sedan 1500-talet ett shiitiskt land. Omar förbannas och hans mördare, den persiske slaven Abu Lulu hyllas som hjälte. Det är otänkbart för en shiamuslim att kalla sin son Omar. Det händer att jag påpekar för shiamuslimer som är upprörda över Muhammedkarikatyrer att de själva kränker en gestalt som andra vördar som helgon. Jo, men det är inte samma sak svarar de då. Det kan låta ungefär så här: ”Muhammed var ju en profet på riktigt medan Omar bara var en skurk och hycklare. Sunniterna har fel.” De missar att det råder delade meningar om Muhammed liksom om Omar. De som inte tror på Muhammeds ställning som profet kan inte förväntas vörda honom som en sådan. Lika lite som shiiterna, vilka inte tror på Omars ställning som kalif kan förväntas vörda honom som en sådan.

Min biologiske far var en shiamuslimsk iranier, han gick bort 2008, men min adoptivfar som jag kallar pappa, är en sunnimuslimsk kenyan. Namnet Omar har jag fått av min adoptivfar. På grund av mitt namn har jag aldrig kunnat räknas som en ”riktig iranier” även om jag velat.

Jag har således ingen arabisk ”etnisk bakgrund”. Min arabofili har jag skaffat själv och den lilla arabiska jag kan, har jag lärt mig i vuxen ålder. Är arabofili detsamma som islamofili? Nej, inte nödvändigtvis. Islam är visserligen en religion som har skapats av framför allt araber på det arabiska språket, men även dess kritiker var araber och talade arabiska. Den tidigast dokumenterade islamkritiken uttrycktes på arabiska och citeras i Koranen. En hel del araber var inte ett dugg imponerade av Muhammeds uppenbarelse och avfärdade den som gamla sagor. Den arabiska islamkritiken är lika gammal som islam.

Men nu skulle det handla om Omar Sharif. Han föddes som en kristen egyptier vid namn Demetri Chaloub och bytte namn när han konverterade till islam 1955 för att kunna gifta sig med en muslimsk kvinna, skådespelerskan Faten Hamama. Det hade inte gått annars.

Omar Sharif är mest känd för sina prestationer i filmer som ”Lawrence of Arabien” och ”Doktor Zjivago”. Jag skulle vilja nämna hans roll i en betydligt mindre känd fransk film. På svenska heter den ”Monsieur Ibrahim och Koranens blommor” (2004). I ett arbetarkvarter i Paris på 60-talet inleds en vänskap mellan Ibrahim, en äldre muslimsk butiksinnehavare, och Momo, en ung judisk pojke. När Momo överges av sin pappa tar Ibrahim hand om honom och tillsammans ger de sig ut på en resa som får Momo att ana den inre kärna som förenar inte bara judendom och islam, utan alla religioner. En vacker tanke.

Filmen har en drömsk stämning och en cyniker skulle säga att vänskapliga relationer mellan judar och muslimer bara är något man kan drömma om. Verkligheten som vi lever i ser ju väldigt annorlunda ut. Antisemitismen är vida utbredd i arabvärlden och i islamvärlden i stort. Och tyvärr är det intoleranta religiösa ledare som Yusuf al-Qaradawi som dominerar diskursen inom islam, inte toleranta mystiker som filmens monsieur Ibrahim. Trots att Ibrahim flera gånger självsäkert hävdar ”Je sais ce qu’il y a dans mon Coran” (Jag vet vad som finns i min Koran) får man aldrig veta hur han förklarar de intoleranta delarna.

Hur som helst är monsieur Ibrahim en underbar människa. Detta oavsett om han har någon intellektuell ordning i sin teologi eller ej. Och även om en annan typ av islam – mindre vis och mindre mild – är starkare och mer högljudd i vår tid, så kan man möta en och annan monsieur Ibrahim även i den bistra verkligheten. Jag har gjort det.

Läs krönikan på Det Goda Samhället här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

