I väntan på att Kraften ska vakna

Star Wars rollspel 1Ja, jag erkänner. Jag var en av dem som inte kunde hålla tillbaka tårarna när jag såg slutscenen i trailern inför den kommande Star Wars-filmen The Force Awakens. Den där en åldrad Han Solo säger till sin ludne vapenbroder: ”Chewie, we’re home!” Som grabb tyckte jag mer om den tuffe Han Solo än den mjäkige Luke (fast han blev coolare när han fick ett grönt lasersvärd). I väntan på filmen som har premiär i december har jag börjat spela rollspelet Edge of the Empire. Ni som inte vet vad ett rollspel är kan kolla på det här avsnittet av teveserien The Big Bang Theory. Jag är spelledare! Det innebär att det är jag som berättar för de tappra äventyrarna vad som händer och gestaltar alla varelser de möter på vägen. Vi lirade äventyret som följde med i grundlådan – Escape from Mos Shuuta. Det utspelar sig på ökenplaneten Tatooine, Lukes hemplanet, och hjältarna är på flykt från en mäktig maffiaboss, en slemmig jättesnigel vid namn Teemo the Hutt. Han är med andra ord inte helt olik Jabba the Hutt. I Edge of the Empire är det varken kampen mellan jediriddare och sithherrar eller mellan rebellerna och imperiet som befinner sig i händelsernas centrum. I stället får man möjlighet att utforska Han Solos värld av smugglare, prisjägare och skumma typer i imperiets utkanter.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

