Tidningen Kulturen recenserar ”Jag älskar västerländska värderingar”

Kulturen recenserar Jag älskarMin nya bok Jag älskar västerländska värderingar kom ut den 15 juni 2015. Jag har samlat ett antal krönikor med tankar om de västerländska värderingarna – och deras motsats. Jag tar upp ämnen som den arabiska våren, Islamiska Staten, Charlie Hebdo och nödvändigheten av att reformera islam. Krönikorna har tidigare varit publicerade på sajten Det Goda Samhället under våren 2015. Den 11 juli recenserades boken av Calle Flognman på Tidningen Kulturen. Han skrev så här:

Den produktive Mohamed Omar har under de senaste åren kommit ut med ett antal poesiböcker, främst i Uppsalamiljö. Dessutom har han efter en ovanlig ideologisk resa från islamist nu kommit ut som anti-kalif. Vad då antikalif? Jo, ISIS ledare Abu Bakr al-Baghdadi har som bekant utropat sig själv till Kalif. Och på samma sätt som serietidningarnas ondingar så gärna gör anspråk på all jordens makt, lät sig Omar inspireras av serietidningarnas hjältar att utöva måttlighetens motstånd.

Tanken med att kalla sig anti-kalif verkar vara att i samhällsdiskuterande texter lyfta fram moderat, anti-autoritär islam och hur man kan som muslim kan finna ett gott livet i västerlandet utan jihad- och shariahets.

Behovet av motbilder till de maktgalningar som verkar poppa upp här och var är stort och ständigt aktuellt. Omar har dessutom en sällsynt inblick i hur det är att skaka av sig jihadism, antisionism och andra våldshetsande inställningar. Titeln på denna senaste bok från Omars flitiga penna är Jag älskar västerländska värderingar, ett uttryck som fångar de ingående texterna väl både till stil och tanke.

Ett antal lågmälda, personligt hållna krönikor som tidigare publicerats på opinionssajten Det goda samhället har här samlats i en debattbok. Krönikorna ställer frågor om många muslimers utanförskap i Europa, om islamofobi, om terrorn i Kenya och varför muslimer är så ointresserade av att göra studiebesök i kyrkor. Många tankelån kommer från amerikansk populärkultur som hjälteserietidningar och Star Wars-filmer.

Jag förstår inte fullt ut vitsen med att samla tidigare publicerade krönikor i en bok, kanske är det papprets särskilda magi som lockar, kanske finns det andra skäl. Detta till trots ser jag i Jag älskar västerländska värderingar en intressant och högaktuell bok som angår många fler än de som kallar sig muslimer.

Läs recensionen på Tidningen Kulturen här

Du kan köpa Jag älskar västerländska värderingar direkt av mig genom att swisha 200 kr till mobilnummer 0760078008 eller sätta in beloppet på bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank). Ange namn och adress. Den finns också på Adlibris.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

