Jag älskar västerländska värderingar. Ny bok ute snart!

Framsida 1I min nya bok Jag älskar västerländska värderingar har jag samlat ett trettiotal krönikor som publicerades under våren 2015 på sajten Det Goda Samhället. De handlar om islamism och sekularism, diktatur och demokrati och en del annat som tidningen Charlie Hebdo, Star Wars, Harry Potter och nya Miss Marvel.

I februari 2015 kontaktades jag av Annika Borg, präst, författare och debattör. Hon berättade att hon och Patrik Engellau, ordförande i tankesmedjan Den Nya Välfärden, skulle starta en opinionssajt med namnet Det Goda Samhället. Ville jag vara med? Ja, det ville jag! Den 19 mars 2015 publicerade jag min första krönika. Rubriken var ”Därför älskar jag västerländska värderingar”. Den 24 april anordnade sedan Det Goda Samhället ett seminarium med mig i Stockholm under samma rubrik. Då insåg jag att jag borde ha en bok att visa upp vid dylika tillfällen. Titeln var given: Jag älskar västerländska värderingar.

När jag växte upp på 80-talet fanns varken Internet eller smartphones. Serietidningar var stort och vi fantiserade om att bli superhjältar. Serietidningarna förmedlade också värderingar – demokratin måste försvaras mot onda galningar som vill ta över världen. När Abu Bakr al-Baghdadi i Irak, Usama bin Ladins efterträdare i positionen som ärketerroristen nummer ett, utropade sig till Kalifen i bestämd form singularis, bestämde jag mig för att bli ANTIKALIFEN. En ensam superskurk gör ingen bra story, tänkte jag. Idén snodde jag från den kristna traditionen av antipåvar, en som gör anspråk på påvevärdigheten men som inte har godtagits av Rom.

Doctor WhoEn superhjälte måste ha en dräkt också. Jag valde mörk kostym, fluga och en röd fez. Jag är ju fezfetischist och säger som Doctor Who: ”I were a fez now, fezzes are cool.” Men jag har inga vapen och är inte ute och slåss och fångar bovar. Det enda jag gör är att sitta en fåtölj och läsa. Så egentligen har jag nog inte blivit någon superhjälte utan fortsätter bara att fantisera. Ibland delar ANTIKALIFEN med sig av sina läsupplevelser. Och han utfärdar också fatwor, det vill säga utlåtanden om vad man som icke-rättrogen bör tycka. Dessa fatwor kallar jag krönikor. Det supersnygga omslaget tecknades av Christoffer Saar. Det föreställer ANTIKALIFEN som sitter i sin fåtölj med tänkarfezen på och läser i en stor bok. Det är inte sagosamlingen Tusen och en natt utan ska påminna om en satanisk svartkonstbok, en grimoire.

Enligt kalifen i Islamiska Staten är västerländska värderingar sataniska. Människan inte har rätt att skapa egna lagar. Det är bara Gud som är Laggivare. När människan bestämmer själv hur hon vill utforma sitt liv och sitt samhälle gör hon sig skyldig till hybris, hon ställer sig på samma nivå som Gud. Hybris är den värsta av alla synder, ursynden, och Satan den förste syndaren; han gör uppror mot Gud och fortsätter sedan han kastas ut ur himlen att ingjuta denna upproriska ande i människan. Det är just vad demokrati är, enligt Islamiska Staten, ett uppror mot Gud och ett gudomliggörande av människan och därför ett helt igenom sataniskt system.

Sympathy for the DevilPå bilden ser man mitt alter ego ANTIKALIFEN läsa just en sådan hemsk och satanisk, förbjuden bok. En bok om västerländska värderingar som liberal demokrati, sekularism, empirisk vetenskap, yttrandefrihet och tolerans. Men istället för att bli förskräckt blir han förtjust! Han känner behagliga rysningar istället för kalla kårar. Det här är för fan bra! Och ju mer han läser i boken desto mer inser han att han faktiskt diggar västerländska värderingar, ja, han börjar känna något av det där som Rolling Stones sjunger om i sin låt från 1968 – Sympathy for the Devil. Vad Islamiska Staten kallar Det Sataniska Samhället är nog vad jag skulle kalla Det Goda Samhället.

Christoffer SaarChristoffer Saar är känd bland konnässörer som illustratör och serietecknare i obskyra, lite anstötliga publikationer i USA och Australien. Senast fick han pryda några sidor i debutnumret av serietidskriften Sekvenser. Temat var yttrandefrihet, ett sådant där sataniskt västerländskt värde. Men Saar har också gett ut ett ”riktigt” seriealbum på Albumförlaget: Mitt namn var Ozymandias. Han jobbar på fler. Han är väldigt mycket 70-80-tal i sin smak och orientering och präglades under uppväxten av tidningarna Tung metall och 2000+. Av samtida svenska serieskapare är han liksom jag själv ett fan v den grymme Lars Krantz. Jag skickade Saar ett mejl och frågade hur han tänkte när han gjorde omslaget till Jag älskar västerländska värderingar:

Först och främst tänkte jag att det var fint att få förtroendet att göra omslag som skulle få ”presentera” sådana i mitt tycke så viktiga texter. Sedan tänkte jag på hur jag så systematiskt som möjligt skulle lägga upp arbetet för att få det gjort på två dagar. Två dagar innebär egentligen två nätter när man har ett dag-jobb, och man behöver sova lite grann på natten också. Det var med andra ord viktigt att inte misslyckas och ”sätta” bilden direkt. Därför beslöt jag att det som måste bli bra, bilden på en läsande Omar, skulle göras på ett separat ark. En dålig Omar kommer folk att lägga märke till och då spelar det ingen roll hur bra det andra blir. Rent krasst gäller det omvända också i viss mån – en bra Omar tillåter allt annat att bli mindre bra. (rent teoretiskt…) Omar tecknades, målades och skars ut likt en klippdocka och sedan gjorde jag bakgrunden. Jag ville att sakerna i bakgrunden skulle spegla ägaren som en sökare och tänkare, kanske rent av något av en mystiker. Någon som använder tingen som redskap i sitt tankearbete. Omar klistrades fast i fåtöljen med limstift när allt var klart. Det kändes lite som en kröningsceremoni.

Boken Jag älskar västerländska värderingar har gått till tryck! Den kommer att kosta 200 kr. Upplagan är begränsad, så passa på att förköpa den redan nu. Swisha till mobilnummer 0760078008 eller sätt in beloppet på bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank). Ange namn och adress.

Besök Christoffer Saars blogg här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

En reaktion på ”Jag älskar västerländska värderingar. Ny bok ute snart!

Kommentera

