Min diktsamling Skymning öfver Upsala får fin kritik

Skymning öfver UpsalaDet sägs att bokens livslängd minskar. Det beror nog på vilken bok. Hur som helst glädjer det mig att min två år gamla diktsamling Skymning öfver Upsala (2013) har fått en rykande färsk recension. Det är den lundensiske teologen och kulturskribenten Thomas Hermansson som anmält samlingen i Svensk Pastoraltidskrift!

”Redan titeln Skymning öfver Upsala och den grumliga framsidan anger tonen och låter en ana vad som väntar. Man drabbas av en ominös känsla, som vore något katastrofalt eller nästan apokalyptiskt i antågande. Detta är en känsla som återkommer flera gånger i dikterna. Men det är lika mycket ett vemodigt och kanske något nostalgiskt tillbakablickande till svunna epoker och tiderna som varit. Omar tar oss med på en vandring genom staden Uppsala i både tid och rum, från den ena samhällsklassen till den andra: från parker och universitetshus till förorter och studentkorridorer, från 1800-talets lärde till 00-talets slitsamt arbetande taxichaufförer. Det är i allmänhet ett verk som arbetar på flera nivåer; här finns en väv av flera dimensioner och djup som alla går sina egna vägar, men som ändock utgör en enhet.”

”I sin helhet ger diktsamlingen ett melankoliskt intryck. Det centrallyriska diktjaget berättar om sin bakgrund, uppväxt och sina erfarenheter – på ett sätt som låter en ana en sorg över något förlorat, men också osäkerhet kring vad som komma skall.”

Recensionen, som publicerades i Svensk Pastroraltidskrift nr 10/2015 finns tyärr inte utlagd på nätet. Jag har ett antal exemplar kvar av Skymning öfver Upsala som jag säljer för 100 kr. Swisha 100 kr + 14 kr porto till 0760078008 eller sätt in på bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank). Ange namn och adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

