Professor Frans blir serie!

Professor FransFörra året gav jag ut en detektivnovell om Frans Stenberg, professor i egyptologi, och hans sidekick, Star Wars-nörden Henning, som löste en mordgåta i Uppsala. Jag kallade det för ”upsaliensisk pulp fiction” och såg det som en chans att få utlopp för min kärlek till idolerna H. P. Lovecraft och Arthur Conan Doyle och lärdomsstaden Uppsala. Jag tänkte mig ett Cthulhu by gaslight i de akademiska kvarteren runt Gustvianum där Frans har sitt kontor. Novellen, som fick heta Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet, hade ett supersnyggt omslag av serietecknaren Olov Redmalm och var från början tänkt att bli en serietidning. Nu blir den tanken verklighet! Jag samarbetar med serietecknaren Rickard Fornstedt, även han bosatt i Uppsala. Jag älskar hans stil! Kolla på bilden! HRasmus Kaj om professor Fransan uppmärksammades 2013 för sitt fanzine Palmeaffären.se som fick Arbetarbladets kulturstipendium och seriefrämjandets hedersomnämnande. Titeln på vår grej är inte bestämd ännu. Jag kan dock avslöja att äventyret innehåller en konspiration, en hemlig kult, en svartkonstbok och en galen ufolog. Serien kommer ut på Aguéli förlag. Det går att förbeställa den redan nu. Den kostar 100 kr. Betala 100 kr + 14 kr porto till bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank) eller swisha till mobilnr 0760078008. Ange namn och adress.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

