Jag är Daredevil

Sebastian Dungeon MasterMitt nyårslöfte var att jag skulle försöka spela mera rollspel under 2015. Det har jag gjort, även om jag inte bloggar om allting. Jag deltar i en Dungeons & Dragons-kampanj (D&D) med Dungeon Master (DM) Sebastian Eurén (den coola killen på bilden). En kampanj är en serie sammanhängande äventyr. Men vad är ett rollspel? Det går ut på att man sitter runt ett bord och låtsas att man är hjältar i en fantasivärld. När man försöker sig på att göra något utöver det vanliga slår man en eller flera tärningar för att se om man lyckas. Träffar du trollet med din pil? Nej, du slog för lågt. Spelledaren eller The Dungeon Master (DM) berättar historien. Vill man få ett hum om hur det går till kan man titta på det här avsnittet av teveserien Big Bang Theory där nördgenierna spelar just D&D. Jag upptäckte rollspel på 80-talet med svenska spel som Drakar och Demoner och Mutant. Ikväll äventyrade vi dock inte i någon fantasymiljö utan i en modern storstad i USA. Vi spelade MARVEL Heroic Roleplaying. Jag var Daredevil! Den blinde advokaten Matt Murdock med supersinnena. Efter en fika med den grävande journalisten Ben Urich där vi pratat om de skumma tornen i Seattle som byggts för att skydda USA mot en invasion från rymden hoppar jag in i en taxi med fotografen Peter Parker. Vi har en hel del att undersöka. Regeringen håller på med mörkläggning. En mutant är på rymmen och jagas av CIA. Kan vi hitta den först?

MARVEL-rollspeletNi anar säkert att jag var ett stort Daredevil-fan back in the days. Jag läste Frank Miller i svensk översättning. Därför blev jag överlycklig när Netflix sände den nya teveserien. Jag såg alla 13 avsnitt i ett svep och kunde konstatera att de levde upp till mina förväntningar. Dessutom erbjöd den en orgie i nostalgi och fick mig att plocka fram mina gamla nötta tidningar. Alla dissar filmen med Ben Affleck från 2003. Jag tyckte faktiskt om den också. Särskilt att Kingpin var en gigant, nästan som i serietidningen. Han har för normal storlek i den nya. Igår skrev Fredrik Virtanen i Aftonbladet att Daredevil är en sån sopa. Det är Virtanen som är en sopa.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

