Uppfinningsrik och berörande. Min diktsamling Natt öfver Upsala recenseras i Svenska Dagbladet

Natt i SvenskanI dagens Svenska Dagbladet (18/4 2015) får min senaste diktsamling Natt öfver Upsala en mycket bra recension, därtill, och det gör mig ännu lyckligare, av en poet och prosaförfattare som jag har enorm respekt för – Kristoffer Leandoer, som jag brukar kalla Sveriges Neil Gaiman. Porträttfotot togs av Björn Lindström, en kompis som jag lärt känna i Uppsalas lovecraftianska- och sf-fandomitiska kretsar. Jag står och lutar mig mot en pelare i kvarteret Kamphavet bakom universitetshuset.

Leandoer har helt förstått vad jag har försökt göra. Det gläder mig att diktsamlingen beskrivs som gränsöverskridande, uppfinningsrik och berörande. Jag hade inte kunnat få en mer initierad och kunnig recensent. Han tar också upp hur omslaget av Peter Bergting hänger ihop med innehållet: ”Att omslaget är gjort av svensk fantasys kanske mest namnkunniga illustratörer Peter Bergting imponerar ju väldeliga på oss habituéer på sf-bokhandeln i Gamla stan, men jag känner ärligt talat inte till så många andra poesiläsare som är det.”

”Steampunk”, skriver Leandoer vidare, definieras som att föreställa sig framtiden som den såg ut förut, att upprätta nya och meningsfulla samband i det förflutna, och det är exakt vad Omar försöker göra – berättelsen om ballongflygaren Finn Malmgren är ren steampunk.”

Läs recensionen i Svenska Dagbladet här

Peter Bergting om  recensionenDiktsamlingen Natt öfver Upsala består av fyra långa, novellaktiga prosadikter, vilka undersöker teman som dröm och verklighet, sanning och lögn, jagets flyktighet och sorgen över tidens gång och minnenas försvinnande. Köp den genom att betala 150 kr och 28 kr för porto till bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank). Ange namn och adress. Du kan också betala med Swish. Mitt mobilnr är 0760078008.

Läs mer om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

6 reaktioner på ”Uppfinningsrik och berörande. Min diktsamling Natt öfver Upsala recenseras i Svenska Dagbladet

  1. Nils Ivar Tenmann

    Jag ska genast med pensionen i hand på måndag köpa din diktsamling. Men nu bara ställa dig en fråga. I min etymologiska ordbok antas att ordet makaber kommer av fr. macabre. trol. ombildning av ett personnamn Macbé, lat Macchabeus ????
    En bekant tror mer att ordet stammar från arabiskan och har med grav, typ fonetiskt ”kabre”, att göra (eng. cave, fr. caveau) ????
    Om jag spekulerar på det senare… kan då ”makaber” till sin aktuellt svenska innebörd tolkas så att det har ngt att göra med att avlidna helst ska begravas så snart som möjligt… ”allt annat vore makabert”… så att säga! ????

    Vad vet/tror du ?

  2. Pingback: Poeterna är tråkiga | Nya Il Convito

  3. Pingback: Lovecraft och Den galne araben | Nya Il Convito

  4. Pingback: Finn Malmgren vid Vansinnets berg | Nya Il Convito

  5. Pingback: Att gräva efter shoggothar i Uppsala. Ny recension av min diktsamling ”Natt öfver Upsala” | Nya Il Convito

  6. Pingback: Min nya bok är ute nu! | Nya Il Convito

Kommentera

