Expressen jämför mig med Ken Ring

Kulturen kryper till korsetI en kulturartikel inför påsken jämför Expressen (1/4 2015) mig med Ken Ring. Både jag och Ken har en förälder från Kenya. Min adoptivfar som jag växt upp med är kenyan. Min biologiske far var dock iranier – han har gått bort. Jag har skrivit en dikt om min pappa, ”Min pappa, kung Lear”. Man kan lyssna på dikten här. Men det var inte därför jag blev jämförd med Ken och fyra andra svenska kulturpersonligheter. De andra är Ola Salo, Sissela Kyle, Måns Zelmerlöw och Kristian Lundberg. Det handlar istället om att vi alla har bett om ursäkt för gångna synder och ”krupit till korset”:

Vi har helt enkelt ett debattklimat där det minst opportuna man kan göra är att erkänna fel. Detta gäller inte minst kultursfären, där ”kompromisslös” och är bland det finaste man kan vara. Den som pudlar, viker ner sig, vädjar om förlåtelse, är ynklig, feg och per definition en dålig konstnär. Ändå händer det ibland att kulturmänniskor kryper till korset. Expressen kultur firar påsken med att lista sex minnesvärda – men sällsynta – fall av ödmjukhet.

Läs hela artikeln i Expressen här

Läs mer om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

