Två röster om diktsamlingen Natt öfver Upsala

Ola Svensson om Natt öfver UpsalaTvå personer som jag hyser stor respekt för har uttalat sig på Facebook om min nya lovecraftianska diktsamling Natt öfver Upsala. Jag vill dela med mig av deras ord i förhoppning om att de ska väcka lust hos er som ännu inte har läst den.

Ola Svensson är författare och förläggare på Hastur förlag, som ger ut äldre skräcklitteratur. Ola medverkade med novellen ”M. R. James: Necronomicon på spåren” i den kultförklarade antologin Necronomicon i Sverige, som kom ut 2002. I novellen besöker författaren M. R. James (1862-1936) Uppsala och universitetsbiblioteket Carolina Rediviva! Så här skriver han om Natt öfver Upsala:

Det är en av de märkligaste diktsamlingar jag någonsin läst. För det första är det tveksamt om man ens ska kalla dessa texter för dikter, för det här är en salig blandning av prosa, poesi (prosapoesi) och stycken som närmar sig noveller, och sedan finns det något utöver det som inte har ett namn, (det onämnbara eller namnlösa, som H. P. Lovecraft hade kunnat säga), ett slags genre som egentligen inte existerar och ord som saknar ett ankare.

Ibland är verkligheten så påtaglig att vissa stycken känns som vardagsbeskrivningar, stycken som sedan ger vika för en mer drömsk, poetisk och målerisk bild av hur Jaget och Medvetandet och Minnet hela tiden gäckar den man tror sig vara. Det är fascinerande läsning. Med Uppsala som kuliss gör Omar här något som känns befriande nytt; och utan omsvep skickar han ut detta skepp av ord på okända vatten och ber läsaren styra skeppet med de koordinater texten ger till handa.

För mig skapar det en känsla av att vara både kapten och resenär mot vidder på en gång okända och kända. Kvar finns kölvattnets svallvågor och ett djup som inte sonderats. Det är ett skepp som aldrig når hamn, och i denna ovisshet och oro uppstår de mest underliga tankar. För mig: tanken på att vi alla är drömvarelser och samtidigt fysiska stofthyddor – att verkligheten är under ständig förvandling och att vi inte består av ett enda Jag – utan är en ocean av människor och att varje sandkorn måhända rymmer ett helt universum.

Amanda om Natt öfver UpsalaAmanda Setterwall-Klingert är en upsaliensisk litteraturvetare och kritiker, som skriver för bland annat Upsala Nya Tidning. Hon är även Uppsalaromantiker och Strindbergkännare. Amanda uppträder som en karaktär i en av mina dikter! Så här skriver hon om Natt öfver Upsala:

”Här i Uppsala tas inget för givet. Vi tror inte på sagor. Därför har vi svårt med hjältar. Det måste finnas en baksida, en mörk sida av saken. Något som inte togs med i sagan.”

Ett stycke ur långdikten/novellen ”Finn Malmgren vid vansinnets berg” i den just utkomna samlingen Natt öfver Upsala, Mohamed Omars andra bok med Uppsalamotiv. Texten söker sanningen om en händelse vars mytiska och psykologiska essens motsägs av vissa fakta och bekräftas av andra. Själv dyker jag upp som icke-auktoriserad guide på Gamla Kyrkogården (!). Även övriga texter är vindlande meditationer kring den uråldriga evigt unga stad vi bor i. Bra jobbat och grattis Mohamed Omar. Det ska bli en sann treat att gräva ned sig i den här boken, och jag är så jäkla glad att sånt här fortfarande skrivs och att den mytiska sidan av vår stad inte bara är odödlig utan också levande.

Diktsamlingen Natt öfver Upsala ges ut på Aguéli förlag. Diktsamlingen kostar 150 kr. Du köper den genom att sätta in 150 kr samt 28 kr för porto på plusgirokonto 548413-4.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

