Ny sajt! Jag skriver om varför jag älskar västerländska värderingar

Det Goda Samhället 19 marsDen 19 mars, samma dag som jag hade boksläpp på Uplands nation i Uppsala, lanserades en ny opinionsbildande sajt: Det Goda Samhället. I redaktionen sitter två kunniga personer som jag har stor respekt för – Annika Borg och Patrik Engellau. Som upsaliensare gläder det mig att Engellaus första artikel kretsar kring devisen ovanför Uppsala universitetshus port: ”Tänka fritt är stort men tänka rätt är större”. Den har tolkats på tusen och ett sätt genom åren. Varenda studentroman och studentmemoar innehåller minst en kommentar, senast Linn Spross’ ”studentradikala chick lit-roman” Grundläggande studier i hoppfullhet och hopplöshet (2013). Om vi lämnar romanens budskap därhän skulle nog Engellau kunna hålla med mig om att den är riktigt underhållande. Jag kommer att medverka i sajten så ofta jag kan. På premiärdagen debuterade jag med artikeln ”Därför älskar jag västerländska värderingar”, som handlar om min resa in och ut ur islamismen och hur jag sedan några år tillbaka är övertygad sekularist. Jag vänder mig dock inte mot religiös tro som sådan. Religiösa människor kan mycket väl leva tillsammans med andra i ett sekulärt och demokratiskt samhälle. Problemet är framför allt mycket konservativa religionstolkningar som därtill gör anspråk på politisk makt. Artikeln är egentligen en sammanfattning av tankar jag har uttryckt i de två småskrifterna En opieätares bekännelser (2012) och Därför lämnade jag islamismen (2013).

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

