Kväll tillägnad Lovecraft på The English Bookshop i Uppsala

Omar Lovecraft 18 mars 2015Onsdag den 18 mars höll Lovecraftkännaren Jens Heimdahl ett mycket initierat föredrag om olika typer av häxkulter i H. P. Lovecrafts berättelser. Han visade också upp ett urval av sina stämningsfulla, lovecraftianska målningar. Med sin kostym, sitt bakåtkammade hår och sina runda 30-talsglasögon påminde Jens själv om en karaktär i Lovecrafts berättelser. Efter föredraget var det min tur att äntra scenen och presentera min nya diktsamling Natt öfver Upsala. Men jag inledde med att läsa en dikt ur den föregående samlingen Skymning öfver Upsala om mitt alter ego Herr Omar och hans antikvariat på Öfre Slottsgatan. Lyssna på den här.

Mitt alter ego har drag av både den förbindlige Herr Omar i Ture Sventon och ”Den galne araben”, min favoritkaraktär i Lovecrafts Cthulhu-mytologi – Abdul Alhazred, författare till den fasansfulla svartkonstboken Necronomicon eller Kitab al Azif som den heter på arabiska. Hur såg Abdul Alhazred ut? Ingen vet säkert. Frågar du mig så tror jag att han påminde ganska mycket om den egyptiske magikern Ardath Bey, som spelas av Boris Karloff i filmen The Mummy (1932). Denne bär för övrigt fez. Se ett klipp här. Året innan gjorde Karloff Frankensteins monster. Men det fanns inga fezer på 700-talet, säger du? Då svarar jag att det inte heller har funnits någon Abdul Alhazred!

Uppsala är en på många sätt lovecraftiansk stad. Det är en lärdomsstad med många studenter, forskare, excentriska professorer och bibliotek. I Lovecrafts berättelser är huvudpersonen för det mesta en intellektuell – en forskare, bibliotekarie eller vetenskapsman. Vad gäller hedniska kulter så stod själva templet i Gamla Uppsala! Och på Carolina Rediviva finns det många gamla arabiska manuskript… Min diktsamling Natt öfver Upsala består av fyra långa, novellartade texter.

Lovecraft 18 marsI den första dikten, ”Svenska institutet för missionsforskning”, möter vi en ung man som arbetar som praktikant på ett forskningsbibliotek. Där finns en grotesk skulptur, en fetisch, som en dag ramlar ner på golvet och går sönder samtidigt som hans handledare, bibliotekarien, faller från sitt fönster under mystiska omständigheter och skadar sig. Vi får följa hans tid på institutet, hans sökande efter sin identitet och försök att förstå skulpturen, parallellt med berättelsen om hur Stanley sökte Livingstone i Östafrika.

I dikten ”Jag hittar inte den Hängde” upptäcker en viss Paolo Wadman att en bekants, en amatörkonstnär med megalomanisk ambitioner som begått självmord genom hängning, Facebookkonto fortfarande finns kvar. Han börjar läsa den andres gamla statusar och sugs in i hans berättelse – en resa mot vansinne, besatthet och död på jakt efter Gamla Uppsala tempel.

Paolo scrollade ner för att läsa mer.
Det var som att sugas in i en spännande deckare
eller som en kuslig novell av Lovecraft
eller till och med mer spännande
eftersom det var en sann historia
om en verklig människa, som han dessutom var bekant med.

uppsalacoverAvslutningsvis läste jag ett kort stycke ur dikten ”Finn Malmgren vid Vansinnets berg”. Diktjaget är övertygat om att Lovecrafts roman At the Mountains of Madness handlar om den upsaliensiske meteorologen Finn Malmgren; han som reste med en expedition till Nordpolen 1928. Men saken är den att i romanen går expeditionen till Sydpolen… Zeppelinaren som de färdades med störtade och Finn gick under på isvidderna. Det gick rykten om att han blev uppäten av sina kollegor. Diktjaget försöker reda ut hur det egentligen ligger till och som ett led i detta deltar han i en bokcirkel på Uplands nation.

I boken förekommer förutom verkliga platser också en hel del verkliga människor, vänner, bekanta och mindre bekanta. Det är en del av min strävan att förena liv och dikt. En av de nämnda är Disa Buskhe, tidigare bibliotekarie på Uplands nation. Hon har läst dikterna och på sin blogg Pennan och pappret skriver hon:

”Dikterna är lite drömska och svävar mellan en verklighet som är extremt nära i alla fall för oss Uppsalabor, men samtidigt någon annanstans dit Omar bjuder in oss. Kanske är det Upsala till skillnad från det Uppsala vi är vana vid. Jag tycker i alla fall att detta är en form som verkligen gör att Omars dikter kommer till sin rätt. Som jag antydde tidigare är det svårt att säga om detta är diktning eller någon form av kåserande berättelser, men vem vet egentligen vad poesi är i vårt post-modernistiska samhälle? Det är bra i alla fall.”

Läs även en rapport av bloggaren Doktor Laser: ”Kit Walker går på föreläsningar som en vanlig nörd”

Torsdag den 19 mars blir det boksläpp på Uplands nation. Drop in mellan kl 17 och 20. Det kommer att finnas gott om punsch. Och boken Natt öfver Upsala säljer jag för bara 100 kr. Event på Facebook hittar du här

Diktsamlingen Natt öfver Upsala ges ut på Aguéli förlag. Diktsamlingen kostar 150 kr. Du köper den genom att sätta in 150 kr samt 28 kr för porto på plusgirokonto 548413-4.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

