Min nya bok är ute nu!

uppsalacoverNu är den här! Min nya diktsamling heter Natt öfver Upsala och består av fyra långa, novellaktiga prosadikter, vilka undersöker teman som dröm och verklighet, sanning och lögn, jagets flyktighet och sorgen över tidens gång och minnenas försvinnande. Alla dikter utspelar sig i Uppsala. En stor inspiration till stämningen i dikterna har varit pulpförfattaren H. P. Lovecraft.

Om min förra diktsamling Skymning öfver Upsala (2013) skrev Kristian Lundberg i Helsingborgs Dagblad:

”Det finns i Mohamed Omars dikt en speciell slags lätthet, en frihet i själv tilltalet som gör att dikten allt som oftast följer en oförutsägbar väg mellan det konkreta och det abstrakta. Den kan börja med en reva i ett bildäck och så löper resonemanget vidare om exempelvis Sherlock Holmes. De rödhårigas förening. Och så rör vi oss mellan det mindre och det större på en och samma gång.

Det hierarkiska tilltal som gärna finns i en dikt monteras ner direkt. Denna slags lätthet i stilen kan bara skrivas fram av den som verkligen just har arbetat sig genom dikten, för Omars tilltal vittnar om både erfarenhet och tillit. Han bottnar erfarenhetsmässigt i sin dikt.

Ibland kan Omar påminna mig om Seamus Heaney i just den här känslan av frihet som gärna befästs genom ett konkret nedslag i en plats, en bild, ett skeende. Platsen för Omar är det samtida Uppsala, där han också anger sina olika yrken – som också det blir till ingångar för dikten. För den som städar ett kontor eller kör en taxibil är både synlig och osynlig på samma gång, en på många sätt utmärkt position för den som vill skildra ögonblicken, det överblivna, glappen som finns i tillvaron.”

Och i Upsala Nya Tidning skrev Lisa Gidlöf:

”Mohamed Omar förenar krass verklighet med symbolisk fantasivärld …”

Och Norrländska Socialdemokraten (NSD) skrev Peo Rask:

”Jag kan inte Uppsala – men det kan Mohamed Omar. Och jag är övertygad om att många uppsaliensare kommer att gilla den här boken. Detsamma för dem som inte satt sin fot i staden. Kännedom om en stad kan inskränka sig till just kännedom. Men om man inte förmår att förmedla den är den inte mycket värd. Det kan Mohamed Omar. Och bra poesi är bra poesi.”

Diktsamlingens omslag gjordes av Peter Bergting, en av Sveriges mest kända och omtyckta fantasyillustratörer. Jag kontaktade honom eftersom jag är ett fan. Hans sätt att teckna passade också väl ihop med alla referenser till fantasy och science fiction som finns i dikterna. Han gillar också Lovecraft.

Thomas Karlsson gillar NattJag vill tacka upsaliensaren Leonidas Aretakis som satte mitt manus och Christofer Styhre som hjälpte mig ekonomiskt. Dessutom vill jag tacka de vänner och bekanta som uppträder i dikterna. Jag vill inte bara ha verkliga platser i min fiktiva värld utan också verkliga människor. Det ingår i min strävan att förena liv och dikt. I förra diktsamlingen var Lasse Åberg med. Jag vill också tacka min idol, skådespelaren Rikard Wolff för uppmuntran. Han är nämnd i en dikt och har redan köpt boken!

Boksläpp torsdag den 19 mars! Vi möts mellan kl 17 och 20 i Wijkmanska rummet, övervåningen på Uplands nation. Det serveras ärtsoppa med punsch för en liten peng. Den som kommer har också möjlighet att köpa Natt öfver Upsala för bara 100 kr! Event på Facebook hittar du här

Uppdatering 18 april 2015:

I dagens Svenska Dagbladet (18/4 2015) får min senaste diktsamling Natt öfver Upsala en mycket bra recension, därtill, och det gör mig ännu lyckligare, av en poet och prosaförfattare som jag har enorm respekt för – Kristoffer Leandoer, som jag brukar kalla Sveriges Neil Gaiman. Läs recensionen här

Diktsamlingen Natt öfver Upsala ges ut på Aguéli förlag.

Diktsamlingen kostar 150 kr. Du köper den genom att sätta in 150 kr samt 28 kr för porto på bankkonto 8381-6 403 153 111-6 (Swedbank).

Du kan även betala med Swish. Mobilnr 0760078008

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

3 reaktioner på ”Min nya bok är ute nu!

  1. Pingback: Natt öfver Upsala | Tofflan - en tragisk komedi

  2. Pingback: Idag hyllar jag ”Guds fiende”, Harry Potter | Nya Il Convito

  3. Pingback: Idag hyllar jag ”Guds fiende”, Harry Potter – Nya Il Convito

Kommentera

