Rikard Wolff och jag

Rikard Wolff om diktenVåren 2007 utkom min andra (egentligen tredje) diktsamling Faraos förbannelseRuin förlag. Det var efterföljaren till succédebuten Tregångare (2005) som gjorde mig till ett efterfrågat namn som föredragshållare och radiopratare med mera. Det var en omtumlande tid då jag halkade omkring på olika bananskal. I den Jag hade något tidigare skämtsamt utropat mig till ”Sveriges nationalskald” och när Faraos förbannelse kom ut skrev Kajsa Öberg-Lindsten i Göteborgs-Posten att hon var ”böjd att hålla med”:

Och när han nu på sin hemsida (skämtsamt?) utropar sig till ny svensk nationalskald är jag böjd att hålla med. Inte bara för att hans dikter är övertygande och minnesvärda, utan också för att de beskriver något vi vant oss att uppfatta som ett alldeles nytt Sverige – det ”mångkulturella”.

Faraos förbannelseBoken var helt svart med en bild av ett fornegyptiskt föremål. Svart som Neil Gaimans skinnjacka. Egyptiskt som ankhsymbolen, som bärs av Death i Sandman. Som alltid i mina dikter söker jag mig tillbaka till 90-talets febriga undergångsstämningar, lovecraftianska deppighet och hunger efter kärlek. Det var vår generation, den ironiska generationens, fin de siècle. Det var då vi klädde oss i svart, läste Sandman och vakade om nätterna med Pasolinifilmer och inte kunna skilja på natt och dag, dröm och verklighet. Det var då den svartklädde Rikard Wolff gav ut sin skiva Pojken på månen. Det var då jag hade en idol, den svarte baronen, den anarkistiske aristokraten som lyssnade på Sisters of Mercy. Mitt 90-tal var svart. Jag skrev i Bo Cavefors’ tidskrift Svarta fanor. Svarta munkar, svarta rosor, svarta mässor. Cavefors skrev om Klaus Manns ”lust till undergång” och om hans kärlek till den vackre ubåtsmatrosen Henk med sin randiga sjömansblus. Och i New York till den italienske pojken Ury, brun och härlig. Där finns också Bonzo från 20-talets Berlin. Och Nico, Fritz och den plågsamt åtrådde Tomaski. Klaus Mann dövar ångesten med hasch, opium, morfin och ett mischmasch tabletter. Men till slut står han inte ut längre och väljer döden. Vårt 90-tal var en hymn till natten.

Brodrej om min Rikard Wolff-diktDet var i början av 90-talet jag uppfann mitt alter ego Herr Omar. Han som är en blandning av den artige och förbindlige Herr Omar i Ture Sventon och Lovecrafts The Mad Arab. Han som har ett antikvariat på Öfre Slottsgatan i Uppsala. Där kan man hitta sällsynta arabiska magiböcker. Lyssna på en dikt om Herr Omar här. Rikard Wolff har förresten gjort den bästa gestaltningen av Herr Omar någonsin – fezen sitter så bra på honom! Den svarta kostymen!

I diktsamlingen Faraos förbannelse fanns också en dikt med titeln ”Den tomma stolens Buddha” och undertiteln ”Kärleksbrev till Rikard Wolff”. Det var en kärleksförklaring till Rikard Wolff med sin svarta skjorta, sina svarta byxor och svarta skor. Men också till en tid som flytt och till en pojke på månen som inte längre fanns. Smärtan över att inte kunna fånga ögonblicket och därmed inte heller sig själv. Bilden av det egna jaget är lika suddig och ogripbar som tiden. Några kritiker nämnde dikten i sina recensioner:

Det är spännande iscensatt, bitvis också mycket underhållande. Omars register är alltså brett, här finns till exempel också plats för flera ekfras-dikter (poesi om andra konstarter som film och musik), liksom för den berusat naiva, stramt komponerade och vackra kärleksdikten ”Den tomma stolens Buddha” – som är en kärleksförklaring till skådespelaren Rikard Wolff!

(Magnus Persson i Svenska Dagbladet, ”Omars lyrik utmanar vår rädsla för metafysik”, 23 april 2007)

I Faraos förbannelse är det långt till de antika gudarnas lynne och godtycke. Desto närmare då till stillastående vatten, speglande ett högre ljus. Vatten över vilkas yta broar slås mellan helgon och lokala bråkstakar, mellan kristen tro och islamsk, mellan Linnés blomsterspråk och egyptiska hieroglyfer. Allt med omisskännlig dragning åt uråldrig visdom och en viss typ av skägglös homoerotik: ”Pojken är liten men vet.” (Här ryms rent av ett kärleksbrev till skådespelaren Rikard Wolff. Till synes malplacerat men ändå.)

(Ola Klippvik i Corren, ”Existensen blir mystisk hos Omar”, 10 maj 2007)

Den tomma stolens Buddha. Kärleksbrev till Rikard Wolff

Du sitter vid ett av caféets runda bord
mitt emot en tom stol
och konverserar.

Om det ändå varit min stol.
Du håller månen i din hand.
Den är din
men du ser på den med undran
som något du funnit av en slump, på gatan.

Du har svart skjorta
svarta byxor och svarta skor.
Ögonen är svarta.

”Svart är jag och vacker”
sjunger etiopiskan i Höga Visan.

När du skrattar
skäms alla världens poeter
för sina pennor, papper och skrivmaskiner.

Jag vill fånga ditt skratt i luften
och sy in det mellan två pärmar.
Boken skulle få de finaste priserna.

När du smuttar på ditt kaffe,
röker din cigarett
förstår jag hur lätt skönheten kan vara.

Den går att hålla i handen.

Jag sitter vid ett annat bord
på en annan stol
med min penna och mitt papper.

Du är vänd mot den tomma stolen.

Malou von SiversI november 2012 publicerade jag dikten på min blogg Nya Il Convito. Det skulle dröja fram februari 2014 innan Rikard Wolff upptäckte dikten. Kärleksbrevet nådde fram! Han lade upp den på sin Facebookvägg och kallade den ”vacker”. Det gjorde mig varm av glädje. Strax efteråt meddelade Gunilla Brodrej, muskkritiker på Expressen, att hon ”föll i trans” över min dikt. Och Malou von Sivers, som hade Rikard Wolff som gäst i sitt program under denna tid, tyckte att den var ”fin”. I min kommande diktsamling Natt öfver Upsala finns det mer om Rikard Wolff och pojken på månen. Och fler tankar om jagets ogripbarhet och det svarta 90-talet som kastar sin skugga långt in i den tid som är.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

2 reaktioner på ”Rikard Wolff och jag

  1. Pingback: Min nya bok är ute nu! | Nya Il Convito

  2. Pingback: Min diktsamling Natt öfver Upsala recenseras i Radio Fyris | Nya Il Convito

Kommentera

