Möt Samuel Varg – steampunkare och magiker

Samuel VargSamuel Varg är steampunkare och ”magic edutainer”. Han uppträder ofta på olika events som underhållare, men han syns också i mer allvarliga sammanhang. Jag såg honom i TV4:s Kalla fakta kommentera fenomenet med evangeliska predikanter som utger sig för att kunna hela människor. De använder sig ofta av illusionstrick. Se ett klipp här. Jag känner igen fenomenet från islam och särskilt sufismen där det är mycket vanligt att ledarna påstås kunna bota sjuka och göra andra typer av under. Sufismen, som brukar kallas ”islamisk mystik” men är en mycket större och mer heterogen rörelse än detta antyder, kan i vissa fall vara ganska lik karismatisk kristendom; man sjunger och dansar och kommer i extas och ledarna driver ut andar, eller djinner som de heter på arabiska. I programmet berättade Samuel Varg kort om sin egen erfarenhet av att tillhöra en religiös rörelse. Det gjorde mig nyfiken. Jag har ju också erfarenhet av religiös fundamentalism och har hållit på en del med steampunk. Jag har mitt fundamentalismkritiska steampunkalter ego som jag kallar Steampunk-Aguéli eller Antikalifen. Jag skickade ett mejl till Samuel Varg och bad honom berätta om sig själv och sin resa från tro till skepticism, ja, hur det kom sig att han lämnade den religiösa fundamentalismen.  Så här svarade han:

”När jag var i äldre tonåren började jag åka på nyårsläger med en evangelisk rörelse. Steget dit var inte så stort då jag sedan några år blivit medlem i en frikyrka (förvisso inte så karismatisk) och var aktiv inom verksamheten. I den här rörelsen kom jag i kontakt med en teologi som var starkt influerad av framgångsteologin – som gjort sig mest känd här i Sverige genom Livets Ord. Det förekom tungotal, helbrägdagörelse och en del drabbades av extatiska upplevelser. Jag själv är förvisso en känslosam person och dras lätt med i känslostämningar men jag har en stark ‘privat sfär’ och låter mig inte så gärna påverkas av en auktoritet. Så för min del blev det lätt att jag låtsades befinna mig i ett ‘andligt tillstånd’. Jag kände det inte så starkt som jag gav sken av även om jag hade en del upplevelser som var intressanta. Tilläggas bör att jag har ett väldigt starkt drömliv och ibland har, vad jag tror är, vakendrömmar. När jag berättade om detta menade då många i den här rörelsen att jag var profetisk och hade visioner. Och visst … vakendrömmarna kan vara väldigt påtagliga och verkliga men om det är någon ande som talar till mig eller om det är hjärnspöken låter jag nog vara osagt.

Jag började också intressera mig för kreationismen och under några år var jag väldigt övertygad om att evolutionsteorin var en modern bluff. Jag har dock alltid varit en sanningssökare och vill ha mycket kött på benen i form av fakta och bevis så jag började läsa på om evolution för att kunna motbevisa det. Under ett par år fick jag dock min världsbild raserad och jag såg alla mina argument rasa som ett korthus. Det var bara att kapitulera och inse att evolutionen var ett faktum. I och med att detta visade sig vara falskt började jag också ifrågasätta min egen tro och de upplevelser jag gjort.

Sakta men säkert blev jag allt mer skeptisk till andliga påståenden då jag samtidigt började studera en hobby jag tidigare haft – trolleri. Allt eftersom jag blev duktigare på att lura människor när jag stod på scen genom s.k. tankeläsning, illusioner och magiska rutiner (som alla har fullt naturliga förklaringsmodeller) så insåg jag att många av de helbgrägdagörare jag tidigare trott på antagligen var just det jag sysslade med. Illusioner.

Jag förkastade dock aldrig tron helt och även om jag idag inte är medlem i någon församling så finner jag en viss ro i att besöka mer liturgiska sammanhang. Det är något med rökelsen, symbolerna och stämningen som tilltalar mig. Men det är då mer den mystiska tron, utan exakta svar, som fascinerar mig. Tron blir då mer en drivkraft att söka vad som är sant i stället för att tro sig ha sanningen.

Samuel VargNumera jobbar jag som egenföretagare med vad jag kallar ‘magic edutaining’. Jag använder mig av mina kunskaper som bluffmakare, lögnare, bedragare, charlatan osv för att visa på hur lätt man kan bli lurad. Jag visar också hur vi i vardagssituationer kan använda oss av enkla knep för att lättare kommunicera med varandra och skapa en bättre arbetsmiljö. Genom en blandning av saklig fakta, humor, en rapp tunga och humor presenterar jag bedrägerier och sanningar i en unik kombination.

Min scenkaraktär är ‘Samuel Varg – Magic Edutainer’. Han är en slags tidsresenär som verkar ha kommit från 1800-talet med sina lätt slitna svarta kläder och gamla läkarväska. Med en blandning av historisk magi och modern mentalism har jag skapat en egen form av trolleri som jag har valt att kalla sinnesmagi. Kläderna har alltid gammalt snitt men verkar komma från världens alla olika hörn. Västen har mer asiatiskt snitt medan blazern verkar ha hämtats från ett gammalt militärlager. Jag vill förmedla känslan av att jag är på ständigt resande fot genom både tid och rum.”

Besök Samuel Vargs hemsida här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

