Poeternas Uppsala. Jag höll föredrag på Uplands nation

Uplands nation 14 febKvällen den 14 februari 2014 var det seniorskollegium på Uplands nation i Uppsala. Det innebär bland annat en gasque (middag med tal och sång) och kaffe med avec. Vid kaffet nere i valvet hade jag äran att få hålla ett föredrag över ämnet ”Poeternas Uppsala”. Jag talade kort om begreppet Uppsalapoesi, nämnde några Uppsalapoeter och läste egna Uppsaladikter ur boken Skymning öfver Upsala (2013). När man talar om svensk poesi menar man all poesi skriven på svenska. Den kan handla om vad som helst och utspela sig var som helst. Men när man talar om Uppsalapoesi syftar man framför allt på poesi om Uppsala – inte poesi skriven i Uppsala eller av poeter från Uppsala. Detsamma gäller förstås begreppen fransk poesi och Parispoesi. Om jag köpte antologi med titeln Uppsalapoesi och dikterna handlade om andra saker än Uppsala skulle jag känna mig lurad.

Uplands 14 feb 2Det var en utmaning att försöka fånga landsmännens uppmärksamhet i den uppsluppna stämning som rådde efter den goda middagen med öl, vin, snaps och Bellmansång. Men jag tror att jag lyckades något så när. Eftersom det var ett seniorskollegium var det flera som talade om sina studentminnen och sina år på Uplands. På omslaget till min diktsamling Skymning öfver Upsala finns en bild på Ungdomens hus. Det är symboliskt. Huset står får ungdomen och med dikterna som nyckel öppnar jag dess port och återvänder till det förflutna för att reflektera och hitta nya betydelser. Jag läste också en dikt som handlar om sökandet efter ett borttappat minne. Den heter ”Spela schack” och finns att lyssna till på YouTube här. Diktjaget söker efter ett minne, men hittar istället en berättelse om två pojkar, som brukade spela schack i en av Uppsalas parker. Mina dikter är autofiktiva, det vill säga jag blandar självbiografiska inslag med påhitt. Jag förenar gärna dikt och verklighet eftersom jag tycker att det gör både dikten och verkligheten intressantare.

Avslutningsvis talade jag om min nytukomna upsaliensiska detektivnovell: Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Hjälten är professor i egyptologi och inspektor vid Uplands nation. Efter att han har löst gåtan och fångat en mördare håller han tal vid en gasque på nationen. När jag satt där inför mitt föredrag och blev introducerad av nationens inspektor, professor Jacob Höglund, kändes det ett ögonblick som om dikt och verklighet verkligen blev ett. Det var en magisk kväll helt enkelt. En sådan som bara kan upplevas i Uppsala.

Läs om en poesikväll på Uplands nation 26 maj 2014 här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

