Islamiska staten (IS) är bara toppen av ett isberg. Det är dags att reformera islam

SPA24IS extrema ideologi visar behovet av att reformera den islamiska läran. Det är ett svårt men nödvändigt arbete om den muslimska världen ska kunna följa med resten världen in i den moderna tidsåldern, skriver jag, ANTIKALIFEN, i Dagens samhälle.

Islamiska staten är toppen av ett isberg. Den är bara det mest extrema uttrycket för värderingar som har långt större spridning bland muslimer. Islamiska staten pryglar, stympar, halshugger. Allt detta har stöd i islams grundtexter, vilka anses autentiska och normativa. I till exempel Saudiarabien pryglar, stympar och halshugger man också. Konflikten mellan Saudiarabien och IS är ytlig; båda delar i grunden samma värderingar. Men Saudiarabiens kung är mer pragmatisk än Islamiska statens kalif.

Därför menar jag att det inte räcker att fördöma Islamiska staten, man måste gå till källorna, islams grundtexter varifrån de har hämtat sin ideologi, och göra upp med dem. Islamiska staten är en helt igenom religiös rörelse. De gör ingenting som de inte med absolut säkerhet kan förankra i de religiösa texterna. Även om IS skulle försvinna, så finns texterna kvar.

En ny grupp kan uppstå som tar dessa texter på lika stort allvar och anser att det är en religiös plikt att tillämpa dem. Så länge en stor grupp muslimer håller dessa texter för autentiska och normativa finns hotet om en islamisk stat kvar.

Dags att reformera islamDet många muslimska ledare nu gör är att ta avstånd från symptomen, men strunta i sjukdomen. Man tar avstånd från IS förslavande kvinnor och barn, men man struntar i att göra upp med de texter i Koranen och islams övriga normativa texter som sanktionerar slaveri. Texter som lärs ut som en del av religionen även i svenska moskéer. De läses upp från predikstolarna.

Någon gång måste man inse att man behöver gå djupare, ja, angripa själva sjukdomen. Det finns faktiskt ingen annan väg att gå om man vill få bukt med Islamiska statens ideologi. Det är dags för de muslimska ledarna att börja prata om hur dessa texter ska förstås. Ska man förkasta texten som förordar stening som oäkta? Eller ska man anse att den gällde då men inte nu? Och hur kommer det att påverka hur man ser på andra texter? Om steningstexten inte längre gäller, varför ska då andra texter gälla? Vilka nya kriterier har man för att bedöma äkthet?

Sådana frågor är besvärliga. Trons pelare skakar. Det kan leda till hot och utfrysning för de som försöker. Men det är ett arbete som är nödvändigt om den muslimska världen ska kunna följa med resten världen in i den moderna tidsåldern. Man kan inte stena folk 2015. Det går helt enkelt inte. Men texten finns där. Och profeten Muhammed ska efterföljas i alla tider och på alla platser. Han är fullkomlig och ofelbar. Det är ett dilemma som pockar på en lösning.

Mannen med fezAtt upphöra med avskyvärda bruk som slaveri, stening, prygel och halshuggning och förtryck av icke-muslimer är steg i rätt riktning. Men det räcker inte. Texterna måste förstås på ett nytt sätt. För att förändringen ska få en varaktig effekt bör man kunna förklara hur man tänkt när man lämnade dessa bruk. På ett konsekvent och seriöst sätt – ett som reformerar själva läran. Min uppmaning till muslimska ledare i Sverige är att inte bara fördöma när Islamiska staten stenar, utan fördöma stening. Inte bara fördöma när IS pryglar, utan fördöma prygel. Inte bara fördöma när IS förslavar, utan fördöma slaveri. Inte bara fördöma IS utan fördöma själva idén om en islamisk stat.

Profeten Muhammed, enligt texter som hålls för autentiska och normativa, beordrade sina följeslagare att mörda en spefull kritiker. Hur ska moderna muslimer förstå detta? Var det rätt då, men inte idag? Var det bara han som hade auktoriteten att befalla en sådan sak? Ska vi inte längre anse texten för autentisk? I så fall på vilka grunder? Frågorna är många, försöken att svara få. Istället får vi bara ytliga fördömanden av massakern på Charlie Hebdo-tecknarna.

Läs artikeln i Dagens samhälle här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Annonser

6 reaktioner på ”Islamiska staten (IS) är bara toppen av ett isberg. Det är dags att reformera islam

  1. Nils Ivar Tenmann

    Jag har inga invändningar att anföra i den här intellektuella aspekten på frågan ”vad bör göras”. Men jmf. gärna med vad som avhandlas i artikeln ”Veiene til radikalisering: For å förstå hva som förer til radikalisering bör vi skifte fokus fra hvorfor til hvordan”. Artikeln är författad av statsvetaren Laurent Bonelli vid univ. Quest Nanterre Paris och finns översatt till norska i det senaste numret av Skandinaviska le Monde diplomatique.

  2. Bertil Creson

    Hej Omar,
    Visst måste Islam saneras. Detta är dock en omöjlighet, då både du och jag vet vad Koranen, Hadtherna och Sira betyder för muslimer som är religiösa. Det går ju inte ens att demokratisera dem, då det råder teokrati som gör att demokrati inte behövs.
    Som jag ser det, så kommer muslimer i massor att lämna islam och bli ateister eller kristna. Vad tror du?

    1. Nils Ivar Tenmann

      Ungefär så tror jag också kan ske… ifall ”VI”, (logocentriska occidentalister), samtidigt demokratiserar både ”dem-o-kratin” och ”krist-enheten”… särskilt konjunktionen OCH oss emellan… eller ?

  3. Pingback: Om islamofobi | Världen, politiken och miljön

  4. Anonym

    Svår topic detta. Jag tror att det är bäst att inte rota för mycket i skiten och analysera. Man får följa sina serier på TV, men inte så mycket mer i dagens Sverige utan att det blir probem. Det vet jag nu och det tror jag du också vet. Så sluta grubbla och ta en öl. Skål!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s