Antikalifen läser Rymdvoodoo vid Apacheravinen

Antikalifen läser RymdvoodooEn superskurk har som alla vet utnämnt sig själv till kalif. När vi hör ordet kalif ser vi kanske framför oss bilden av Harun Arraschid i sagosamlingen Tusen och en natt och abbasiderna i Bagdad som var begivna på vin, odalisker och filosofisk spekulation. Men den här kalifen är inte sådan. Han är en av de mest skrämmande superskurkar jag har hört talas om. Och det som gör honom mest skrämmande är att han är verklig.

Men en ensam superskurk gör ingen bra story. Det krävs en superhjälte också. Det är här jag träder fram – när superskurken utropar sig till kalif, utropar jag mig till antikalif! Antikalifatets säte har jag förlagt till Uppsala, centret för den förkristna kulten som Adam av Bremen i sin krönika benämnde caput supersticionis barbaricae, ”den barbariska vantrons huvud”. Skurkkalifen har förbjudit alla böcker som strider mot dess lära. Antikalifen har svarat genom att läsa och recensera kätterska böcker. Han läser visserligen Koranen ibland, men då mest för att hitta dolda, inre meningar, som i många fall tycks betyda något annorlunda än- eller till och med motsatsen till den bokstavliga tolkningen.

Antikalifen är en gotisk, muhammedansk furste i demonsultanen Vatheks efterföljd, så som han skildras i William Beckfords roman från 1786. Abdul Alhazred, The Mad Arab, var visserligen varken kalif eller sultan, men han hade mycket gemensamt med antikalifen, framför allt den faustiska kunskapsdriften som drev honom till vansinne. Hellre vansinne än dumhet.

I sitt palats i Uppsala händer det att antikalifen sätter på sig sin finaste fez, tittar i sin spegel och säger: ”Spegel, spegel på väggen där! Säg mig vem som fagrast i antikalifatet är!” Han får alltid svaret: ”Du, O högvärdige antikalif!” Och när han står där och beundrar sig själv tänker han att han skulle passa väldigt bra som en hjälte i ett pulp fiction-äventyr.

VathekDet var en av anledningarna till att antikalifen bestämde sig för att läsa Love Kölles pulpiga novellsamling Rymdvoodoo i Apacheravinen, som utkom 2014 på Sigill förlag. Han letade efter sig själv i dess sidor! Och antikalifen tänkte att om jag inte hittar mig själv så kanske jag hittar Abdul Alhazred, The Mad Arab, och hittar jag inte heller honom kanske jag får läsa om demonsultanen Vathek. Men ingen av dem var med! Men antikalifen blev inte besviken. De andra hjältarna var så bra!

Love Kölles bok är svår att genrebestämma; den presenteras som en novellsamling. I baksidestexten kallas den ”surrealistisk textkollage” och ”experimentell kortprosa”. Jag anser att den lika gärna skulle kunna benämnas diktsamling, en samling prosadikter. Kölle arbetar som en poet, en som liksom Rimbaud förvirrar alla sinnen genom att samla intryck, röra om och antyda samband som ger läsaren en hisnande, visionär upplevelse. Men oavsett om man väljer att se den som en novell- eller en diktsamling så är den bra sådana här tilltag bör uppmuntras.

Man skulle också kunna se Rymdvoodoo vid Apacheravinen som en litterär motsvarighet till filmen Iron Sky (2012). Det finns nästan lika många nazister i boken som i filmen. Det är onda och ockultistiska nazister av Spielberg-typ med inslag av

Allå, hemliga armén1Det är poesins motsvarighet till filmen Iron Sky. Dessutom finns det en likhet i att nazister förekommer en hel del, vilket de ska i ett sådant här äventyr. Det är onda nazister av Spielberg-typ, men med inslag kinky erotik á la SS-officerarna i teveserien ’Allå, ’allå ’emliga armén. Kölle nämner både ”sexsvultna SS-valkyrior” och ”Adolf Hitlers hemliga sexbunker på Mars”.

Love Kölles Rymdvoodoo vid Apacheravinen är härmed upptagen i antikalifatets lista över påbjudna böcker. Högst upp på den listan står The Mad Arabs svartkonstbok Necronomicon. Vi har inga förbjudna böcker, däremot påbjudna. När antikalifen fick veta att det inte finns böcker i himlen deklarerade han att han föredrog helvetet.

Förebilden till antikalifatet på Herrens berg i Uppsala är assassinernas fästning på berget Alamut i Persien. Där förkunnade Hassan Sabbah sitt bud: ”Inget är sant. Allt är tillåtet”. I Moralens genealogi kallar Nietzsche assassinerna ”fria andar, par excellence”.

William S. Burroughs ansåg mycket riktigt att Hassan Sabbah är ”den ende andlige ledare som har någonting betydelsefullt att säga i rymdåldern” (… the only spiritual leader who has anything significant to say in the Space Age). Lyssna på Burroughs dikt ”The Last Words of Hassan Sabbah” här

Det genretypiska, rafflande omslaget av Joakim Areschoug är så fulländat att jag skulle vilja se honom teckna antikalifen i Uppsala. Åtminstone en annan konstnär skymtar förbi i texten ”Magikern från Mars”: den italienske konstnären och filosofen Julius Evola (1898-1974), författare till boken Cavalcare la Tigre (”Rid tigern”, 1961). Han kallas ibland ”den magiske baronen”.

”Valda medlemmar ur krigarkasten red omkring på mekaniska tigrars ryggar, berusade av magiskt vin och förtrollande rökelser.”

Julius EvolaJulius Evola var en pessimistisk filosof som längtade tillbaka till en värld före moderniteten av kaster och hierarkier, präster och krigare. Han ansåg att vi befinner oss i mörkrets tidsålder, den sista tidsålder som hinduerna benämner Kali yuga, och att undergången var nära förestående. Och i Kölles bok är det på samma sätt pulp fiction-världen som är nära ett sammanbrott:

”Det drar ihop sig”, sade Blixt Armstrong.
”Nej”, svarade cowboyen Technicolor-Tex bittert.
”Den här världen är redan död och begraven.”

Antikalifen håller inte med Julius Evola; antikalifen är tvärtom optimist och tror att skurkkalifen och allt vad han representerar kommer att besegras och ett utopiskt antikalifat byggas på jorden där ingen längre behöver arbeta manuellt och därför kommer att ha mer tid att fantisera: pulp fiction-världen kanske går under, men han hoppas att den verkliga världen blir mer som science fiction.

Boken Rymdvoodoo vid Apacheravinen ges ut av Sigill förlag. Köp den här

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s