Tydlig smak av Sherlock Holmes. Ny recension av Professor Frans och det stulna gudahuvudet

Professor Frans, omslagUppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Den var från början tänkt som en serietidning och det märks – karaktärerna är serietidningsaktiga. Jag kallar det upsaliensisk pulp fiction. Det är inte stor litteratur, men jag hade kul när jag skrev den och jag hoppas att ni kommer att ha kul när ni läser den. Jag har funderat över om jag ska kalla den lilla saken bok eller tidning. Nu har jag bestämt mig: det blir tidning. Då låter det mindre pretentiöst.

Handlingen tilldrar sig alltså i Uppsala, men inte i det verkliga Uppsala utan i en fantasymiljö med drag av både nutid och dåtid, dock mest nutid. Man ska uppleva att professor Frans Stenberg finns i någon slags samtid, men en samtid som har bevarat vissa drag av det förflutna, till exempel gaslyktorna. Novellen har blivit flitigt recenserad på bloggar av olika slag, mest fantasy- och sfbloggar. Det är omkring ett tjugotal skulle jag tro. Idag (14/1 2015) har jag fått en mycket fin liten recension på den spexiga cigarrbloggen Svenskt cigarrlexikon:

Den inte helt okände uppsalabon Mohamed Omar har nämligen utkommit med Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet – en kortnovell i ångpunkgenren med tydlig smak av Sherlock Holmes, air av upsalensiskt studentliv och, som redan nämnts, doft av tobak.

Detta lilla gotiska retronostalgiska verk – eller upsaliensisk pulp fiction som författaren själv dristar sig till att beskriva det som – präglas, som sig bör, av såväl oskarianska gaslyktor, kalebasspipor och stärkkragar liksom av vår tids mobiltelefoner, Star Wars-referenser och e-post. På blott 19 sidor serveras läsaren en klassisk deckargåta där intressant och klassisk bildning tillåts ta stort och angenämt utrymme.

Ehuru denna novell, som jag tror är författarens förstlingsverk inom genren, på några punkter saknar några klarläggande rader, rekommenderas den starkt för envar cigarrist som önskar sig något att läsa till kvällscigarren med tillhörande lättgrogg! (Man behöver inte vara utbildad i Uppsala eller ha starka böjelser för det studentikosa för att läsa denna novell, den går hem hos de flesta!)

Läs recensionen på bloggen Svenskt cigarrlexikon här

Eftersom recensenten efterfrågade ett nytt äventyr med Professor Frans kan jag avslöja att det är på väg. Det blir dubbelt så långt som det första och med hela fem illustrationer av den fantastiske serietecknaren Olov Redmalm. Det kommer att heta Den siste sturen.

Novellen får plats i ett 24-sidigt A-5 häfte, vilket inte är att förakta; det finns Sherlock Holmesäventyr som är kortare. Häftet kostar 30 kr. Vill man ha det skickat till sig tillkommer porto om 14 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Bor du i Uppsala? Då kan du köpa Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudetSerieZonen, Drottninggatan 8, Antikvariat Röda rummet, Dragabrunnsgatan 56, Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7, och Studentbokhandeln, Sysslomansgatan 7. Priset är 30 kr!

Uppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet ges ut av Aguéli förlag. Gilla oss på Facebook