Muslimska punkare – och filmhjältar

TaqwacoresMellan 2006 och 2008 var jag redaktör för tidskriften Minaret, en kulturtidskrift som strävade efter att bli en muslimsk motsvarighet till katolikernas Signum och judarnas Judisk Krönika (jag har medverkat i båda). Men vi hade mer plats för sjuk humor än både dessa tidskrifter tillsammans. Min sjuka humor har ibland varit bra för mig, jag har roat folk, men ibland har den varit dålig för mig, folk har tagit det hela på för stort allvar och blivit arga och upprörda. Med åren har jag blivit bättre på att signalera innan jag kopplar på något av mina alter ego eller gör något bisarrt upptåg.

Men oavsett den sjuka humorn visade sig Minaret vara ett omöjligt projekt – det fanns helt enkelt för få muslimska intellektuella i Sverige för att hålla igång det. I framtiden kanske. En av våra bästa skribenter i Minaret, filmkritikern Hynek Pallas, skriver idag (17/1) en kolumn i Svenska Dagbladet om en av sina texter i tidskriften back in the days. Det handlar om en recension av Michael Muhammad Knights roman The Taqwacores (2003).

”För tio år sedan, i en tid före mediala pennmätningar om vem som är mest Charlie eller varit det längst, damp det ner en roman i min brevlåda”, berättar Hynek i kolumnen ”Revolutionen kommer inifrån”.

”Michael Muhammed Knights ’The Taqwacores’ var fantastisk läsning mot bakgrund av den då pågående krisen kring Jyllands-Postens karikatyrer. Boken om ett muslimskt punkkollektiv i USA som befolkas av sufister i tuppkam som bråkar med shiitiska skinheads om Koranens inflytande på Iggy Pop. I en typisk scen spelar barbröstade riot grrrls iförda niqab låten ’Muhammed was a punk rocker’ och Usama bin Ladins Tunneldiggers drar av ’Where mullahs fear to thread’.”

Minaret 4 2006”Att ’The Taqwacores’ inte bröt några bildförbud spelade knappast roll – att urinera på Koranen, skända profetens namn och tolka in knarkbruk i islam fick den brittiska utgåvan hårdcensurerad. Men det geniala med Knights bok var inte hädandet utan att författaren, själv konvertit, så tydligt skrivit för att skildra ett islam med punkens frihet. För att inspirera unga muslimer i väst att söka individualism utan dogmer och imamer.”

Visst låter det smaskigt? Man tror att medierna skulle kasta sig över en sån här sensationell och viktig grej. Men icke. Den enda tidskriften som ville ta in recensionen av The Taqwacores var min tidskrift Minaret (1-2/2007).

”Nå. Den här fotnoten har en egen fotnot. Till sist publicerades min recension, komplett med skildringar av korankissande pro-Bush-muslimer. Men inte hos någon av alla dem som i dag är Charlie, utan i Minaret, en tidskrift för svensk muslimsk kultur.

Den beställande redaktören – samma personen som skickade mig ‘The Taqwacores’ med en smileyförsedd post-it på omslaget – hette Mohamed Omar.”

Läs ”Revolutionen kommer inifrån”Svenska Dagbladet här

Abdul ben HassanOch 2010 kom filmen The Taqwacores. Hade Minaret funnits kvar då hade jag utan tvekan beställt en recension, eller helst en kritisk essä, av Hynek Pallas. Då hade han fått de muslimska filmhjältar han efterfrågade i en lysande artikel i Minaret 1/2006 – ”Var finns alla muslimska filmhjältar?”

Men även om det numera finns muslimska filmhjältar är de fortfarande för få. Detta kan dock delvis kompenseras genom ett antal intressanta muslimska biroller. Som fezfetischist är jag särskilt förtjust i Sallah i Indiana Jones och Abdul Ben-Hassan i Blade Runner, egyptiern som tillverkar utsökta ormreplikanter. Jag hade gärna sett en film med en muslimsk huvudperson i cinnoberröd fez. En muhammedansk, punkigare version av Sherlock Holmes i 1890-talets dimmiga London – Taqwacore by Gaslight.

Vem skulle spela hjälten? Guy Ritchie så klart!

Jag säger som den elfte doktorn i Doctor Who: ”I wear a fez now, fezzes are cool.”

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

