Ren underhållning. Ny recension av Professor Frans och det stulna gudahuvudet

Professor Frans, omslagUppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Den var från början tänkt som en serietidning och det märks – karaktärerna är serietidningsaktiga. Jag kallar det upsaliensisk pulp fiction. Det är inte stor litteratur, men jag hade kul när jag skrev den och jag hoppas att ni kommer att ha kul när ni läser den. Jag har funderat över om jag ska kalla den lilla saken bok eller tidning. Nu har jag bestämt mig: det blir tidning. Då låter det mindre pretentiöst.

Handlingen tilldrar sig alltså i Uppsala, men inte i det verkliga Uppsala utan i en fantasymiljö med drag av både nutid och dåtid, dock mest nutid. Man ska uppleva att professor Frans Stenberg finns i någon slags samtid, men en samtid som har bevarat vissa drag av det förflutna, till exempel gaslyktorna. Novellen har blivit flitigt recenserad på bloggar av olika slag, mest fantasy- och sfbloggar. Det är omkring ett tjugotal skulle jag tro. Idag (14/1 2015) har jag fått en mycket fin recension på bloggen Skrivet mot vinden:

Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvet är en gotisk detektivnovell av Uppsalapoeten Mohamed Omar. Handlingen är enkel: Egyptologen Tord Ranke hittas mördad och hans snillrike och excentriske kollega Professor Frans Stenberg utforskar mordet, en undersökning som leder honom till en synbart utdöd egyptisk kult, som naturligtvis inte visar sig vara så utdöd.

Som det kanske märks är detta en hyllning till gotiken som den har tagit sig utryck i tidig underhållnings- och pulp-litteratur. Sherlock Holmes och hela den mer gotiska delen av detektivgenren är hela tiden med i bakgrunden. Lovecrafts Arkham och dess Miskatonic University spelar till och med en roll i handlingen. Ren underhållning, som författaren uttryckligen säger, men mycket intelligent och lärd sådan.

Jag uppskattade särskilt hur Omar fångade (medvetet eller omedvetet) gotikens förhållande till ondskan, vare den tar sig uttryck i hedniska kultur eller vampyrer: avståndstagande av moraliska skäl, men samtidigt märker man hos författaren en fascination. Liksom Bram Stoker var fascinerad av Dracula är Omar av sin  Khazamhotep-kult.

Novellens karaktärer är myckelt enkelt tecknade, nästan i karikatyr, som sig bör i riktig pulp-litteratur. Men det är orginella karikatyrer och de är inte utan charm. Då särskilt novellens detektiv och huvudperson professor Frans Stenberg. Han är en excentrisk akademiker som trots sin unga ålder i klädsel och intressen verkar vara från en svunnen tidsålder. I en touch som bara Mohamed Omar skulle ha hittat på bär han ständigt fez.

Men i ett grepp som går ända tillbaka till detektivgenrens ursprung (t ex Poes Auguste Dupin) låter Omar sin excentriske huvudperson ständigt följas och balanseras av en mer ”normal” assistent, studenten Henning. Denne upsalienske Watson är en nörd, då främst på Star Wars och rollspel. Hans intresse för popkultur konstrasterar fint med Stenbergs mer ”högkulturella” smak och gör den kufiske Stenberg mer tillgänglig för läsarna som figur.

Språket är mycket skickligt och det märks att det sitter en poet bakom tangentbordet. Den gotiska atmosfär som den framkallar är i mångt och mycket novellens främsta styrka. Man imponeras särskilt av skildringen av ett mycket gotiskt Uppsala. Staden har samma funktion för Professor Stenberg om London för Sherlock Holmes och är nästan lika mycket en karaktär som människorna. I ett rent fantasyinslag låter Omar gatlyktorna anakronistiskt, men stämningsfullt hänga kvar i mobiltelefonernas tidevarv. Det enda man kan klaga på är inslagen av Uppsalas studentkultur, om man som jag har svårt för det studentikosa.

Men överlag är det en mycket underhållande novell. Mohamed Omar skrev den för att roa och i det här fallet lyckas han med det. Jag väntar med glädje på  Professor Stenbergs kommande äventyr.

Läs recensionen på bloggen Skrivet mot vinden här

Eftersom recensenten efterfrågade ett nytt äventyr med Professor Frans kan jag avslöja att det är på väg. Det blir dubbelt så långt som det första och med hela fem illustrationer av den fantastiske serietecknaren Olov Redmalm. Det kommer att heta Den siste sturen.

Novellen får plats i ett 24-sidigt A-5 häfte, vilket inte är att förakta; det finns Sherlock Holmesäventyr som är kortare. Häftet kostar 30 kr. Vill man ha det skickat till sig tillkommer porto om 14 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Bor du i Uppsala? Då kan du köpa Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudetSerieZonen, Drottninggatan 8, Antikvariat Röda rummet, Dragabrunnsgatan 56, Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7, och Studentbokhandeln, Sysslomansgatan 7. Priset är 30 kr!

Uppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet ges ut av Aguéli förlag. Gilla oss på Facebook

Annonser