Två tjuvar och ett nyårslöfte

Larry Elmore, värdshusetMitt nyårslöfte var att jag skulle försöka spela mer rollspel under 2015. Därför inledde jag det nya året idag på nyårsdagen med att skapa karaktären Gestar och ge mig ut på äventyr. Vi använder reglerna i det nya och enkla systemet i Dungeon World, men spelar ett riktigt klassiskt Dungeons & Dragons-äventyr från 1979, ”The Keep on the Borderlands”, skrivet av självaste Gary Gygax, D&D:s skapare. Det räknas som ett av de bästa äventyren någonsin med sitt grottröj och sin pulp fantasy-känsla.

Min karaktär tillhör tjuvklassen och är en slags kunskapare som verkar på uppdrag av köpmännen i hamnstaden Grågård (istället för Greyhawk) för att luska reda på saker om konkurrenter, handelsvägar, smuggling och så vidare. Grågård är en stad med omkring femtio tusen invånare av medeltida europeisk karaktär med tinnar och torn, skumma gränder, värdshus, gillen och marknadsplats. I de vidsträckta skogarna utanför staden styr alvernas kung. Nu har jag och en annan äventyrare, en bard, fått i uppdrag av stadens styresmän att bege oss till en fästning i de södra gränslanden för att undersöka en del underliga händelser. På vägen blir vi överfallna av tre rövare. Jag skjuter ner två av dem med min pilbåge och den tredje flyr in i skogen. Min vän barden blev sårad, men tack och lov hade jag tänkt på att ta med mig helande örter. Min karaktär är fysiskt svag, men smidig och intelligent. När vi kommer fram till fästningen tar vi in på värdshuset där vi hör oss för om vad som pågår. Jag är iförd mantel och huva och jag föreställer mig att scenen ser ut ungefär som i Larry Elmores målning ”Unwelcome Guest”. Vi får veta att ödlemännen rör på sig i träskområdena längre söderut…

Det ser ut som att jag kommer att kunna infria mitt nyårslöfte. Jag deltar för närvarande i två kampanjer; i bägge spelar jag tjuv. I den ena använder vi reglerna i den nya, femte upplagan av D&D och i den andra, den med fästningen i gränslandet, använder vi alltså Dungeon World. Den första av mina tjuvkaraktärer kallade jag Gord, som en hyllning till hjälten i Gary Gygax’ berättelser om Gord the Rogue.

Call of Cthulhu rpgKommande planer: att dra igång och spelleda en kampanj för Chaosiums lovecraftianska skräckrollspel Call of Cthulhu, som ska utspela sig i universitetsmiljö i det moderna Uppsala. Ni blir underrättade. Vi kommer förmodligen att hålla till i biblioteket på Uplands nation.

Mera saker som händer 2015: Jag kommer att publicera del två av min upsaliensiska pulp fiction-berättelse om den problemlösande egyptologen professor Frans och hans assistent, Star Wars-nörden Henning. Det kommer att ha ett omslag och flera illustrationer av serietecknaren Olov Redmalm och heta Den siste Sturen. Den förste delen kom ut i november 2014 på Aguéli förlag och hade titeln Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Så släpps min nya diktsamling Natt öfver Upsala med ett snyggt omslag av Sveriges bäste fantasyillustratör: Peter Bergting.

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

