Negativ kritik som beröm. Ny recension av Uppsalanovellen Professor Frans och det stulna gudahuvudet

Professor Frans, omslagUppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Den var från början tänkt som en serietidning och det märks – karaktärerna är serietidningsaktiga. Jag kallar det upsaliensisk pulp fiction. Det är inte stor litteratur, men jag hade kul när jag skrev den och jag hoppas att ni kommer att ha kul när ni läser den. Jag har funderat över om jag ska kalla den lilla saken bok eller tidning. Nu har jag bestämt mig: det blir tidning. Då låter det mindre pretentiöst.

Handlingen tilldrar sig alltså i Uppsala, men inte i det verkliga Uppsala utan i en fantasymiljö med drag av både nutid och dåtid, dock mest nutid. Man ska uppleva att professor Frans Stenberg finns i någon slags samtid, men en samtid som har bevarat vissa drag av det förflutna, till exempel gaslyktorna. Novellen har blivit flitigt recenserad på bloggar av olika slag, mest fantasy- och sfbloggar. Det är omkring ett tjugotal skulle jag tro. Mårten Wedebrand som driver bokbloggen Wedebok har nu recenserat novellen. Det blev blandad kritik. Han börjar med den negativa kritiken:

”Det känns som författaren i sina tankar haft en grafisk bild över hur handlingen skulle visas och att vi som läsare berövas lite. Överhuvudtaget känns boken lite som ett Tintin-album fast i textform.”

Men detta är ju beröm! Det är nästan det finaste man kan säga om min novell att den känns lite som ett Tintinalbum fast i textform. Det var just den känslan jag ville uppnå!

Faraos cigarrerRecensenten menar vidare att novellen har potential att växa ut till en roman:

Men i beskrivandet ligger även en av styrkorna i Omars novell. Han skriver bra och intressant då han breder ut sig och min första känsla efter att ha läst novellen är att detta skulle funka i romanform. Huvudrollsinnehavaren, Professor Frans Stenberg skulle kunna ges mer sidutrymme då han är en person man blir intresserad av. Känslan jag fick är att han är väldigt homansk men även har drag åt just Tintin och Sherlock Holmes. Jag älskar Jan Mårtensons böcker om antikhandlaren Homan, både hur Homan är och hur Mårtenson väver in kunskaper och fakta i sina böcker. Det märkte jag även i denna novell.

Mårten Wedebrand tyckte också om min idé med ett ”magiskt Uppsala”:

Jag gillade även att novellen kändes som den utspelades i ett tidlöst rum, med både gaslyktor och referenser till Star wars. Karaktärerna, Stenberg och och hans medhjälpare Henning, kändes trovärdiga och jag känner att det finna andra historier och djup i dessa personer och jag vill få lite mer än jag fick. Så återigen känner jag att Frans Stenberg i romanform kan bli en hit. Han är mycket intressantare än de flesta ”hjältar” i svenska romaner av liknande art.

Läsa recensionen på bloggen Wedebok här

Eftersom recensenten efterfrågade en längre historia vill jag glädja honom genom att avslöja att nästa äventyr med Professor Frans blir dubbelt så långt som det första och med hela fem illustrationer av den fantastiske tecknaren Olov Redmalm. Det kommer att heta Den siste sturen.

Novellen får plats i ett 24-sidigt A-5 häfte, vilket inte är att förakta; det finns Sherlock Holmesäventyr som är kortare. Häftet kostar 30 kr. Vill man ha det skickat till sig tillkommer porto om 14 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Bor du i Uppsala? Då kan du köpa Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudetSerieZonen, Drottninggatan 8, Antikvariat Röda rummet, Dragabrunnsgatan 56 och Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7. Priset är 30 kr!

Uppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet ges ut av Aguéli förlag. Gilla oss på Facebook