Ny recension av Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet

Professor Frans, omslagUppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Den var från början tänkt som en serietidning och det märks – karaktärerna är serietidningsaktiga. Jag kallar det upsaliensisk pulp fiction. Det är inte stor litteratur, men jag hade kul när jag skrev den och jag hoppas att ni kommer att ha kul när ni läser den. Jag har funderat över om jag ska kalla den lilla saken bok eller tidning. Nu har jag bestämt mig: det blir tidning. Då låter det mindre pretentiöst.

Handlingen tilldrar sig alltså i Uppsala, men inte i det verkliga Uppsala utan i en fantasymiljö med drag av både nutid och dåtid, dock mest nutid. Man ska uppleva att professor Frans Stenberg finns i någon slags samtid, men en samtid som har bevarat vissa drag av det förflutna, till exempel gaslyktorna. Bokbloggaren Carola Strömstedt har skrivit följande om novellen:

För att börja med omslaget är det väldigt vackert och stämningsfullt. Färgerna drar blickarna till sig och det stämmer väl överens med hur miljön beskrivs i novellen. Omslaget är illustrerat av Olov Redmalm.

Inledningsvis får vi bekanta oss med Frans och Henning, på gränsen till lite för mycket. Jag föredrar att kastas in i en handling men när jag är på väg att tröttna börjar det hända intressanta saker. Ett mord som följs av flera beskrivna i klassisk noir-stil. Mystiken tätnar och egyptologen Frans Stenberg och hans assistent får användning för sina kunskaper i egyptologi för att hitta mördaren.

Omar har gjort ett bra val av mytologiskt ämne som det går att ösa mycket mystik och spänning ur. Egyptologi är ett ämne jag gärna läser om och när det används i fiktion ger det dubbelt nöje. Även om jag tycker att Omar beskriver karaktärerna lite väl mycket i inledningen så förlåter jag honom med tanke på det stilgrepp han använder. Tonen är rakt på sak utan några krusiduller och det är tydligt att det är en karaktärsdriven handling som kräver sin beskrivning av Frans och Henning. En novell med stundvis varm humor, studentikos känsla och två säregna män som jag är säker på kommer trassla in sig i fler mystiska omständigheter i en steampunkmiljö där ”gaslyktorna ser ut som små gulbleka stjärnor långt borta i rymden”, för den ärtsoppstjocka dimman.

Om du vill läsa mer om Omar, hans karaktärer och andra intressanta ämnen kan du besöka hans blogg Nya Il Convito. Bland annat kan du få lära dig mer om professor Frans Stenbergs huvudbonad. Fezen. Nästan så jag blir sugen på att leta fram min egen fez jag har någonstans i mitt föräldrahem med spännande broderier på. Ett fascinerade klädesplagg med många innebörder.

Läs recensionen på Carola Strömstedts blogg här

Novellen får plats i ett 24-sidigt A-5 häfte, vilket inte är att förakta; det finns Sherlock Holmesäventyr som är kortare. Häftet kostar 30 kr. Vill man ha det skickat till sig tillkommer porto om 14 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Bor du i Uppsala? Då kan du köpa Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudetSerieZonen, Drottninggatan 8, Antikvariat Röda rummet, Dragabrunnsgatan 56 och Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7. Priset är 30 kr!

Uppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet ges ut av Aguéli förlag. Gilla oss på Facebook

Annonser