”En genuint upsaliensisk berättelse”. Ny minirecension av Professor Frans och det stulna gudahuvudet

Professor Frans, omslagUppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Den var från början tänkt som en serietidning och det märks – karaktärerna är serietidningsaktiga. Jag kallar det upsaliensisk pulp fiction. Det är inte stor litteratur, men jag hade kul när jag skrev den och jag hoppas att ni kommer att ha kul när ni läser den. Jag har funderat över om jag ska kalla den lilla saken bok eller tidning. Nu har jag bestämt mig: det blir tidning. Då låter det mindre pretentiöst.

Handlingen tilldrar sig alltså i Uppsala, men inte i det verkliga Uppsala utan i en fantasymiljö med drag av både nutid och dåtid, dock mest nutid. Man ska uppleva att professor Frans Stenberg finns i någon slags samtid, men en samtid som har bevarat vissa drag av det förflutna, till exempel gaslyktorna. Uppsalabon och steampunkaren Martin Wisell har läst den och skrivit följande kommentar på sin blogg Kvällar i robothyttan:

Uppsalapoeten Mohamed Omar gav mig igår ett exemplar av hans novell Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet. Igår kväll inledde jag högläsning ur den för hustrun och 6-åringen. På grund av den eviga hostan jag har såhär års måste jag ge upp efter knappt halva berättelsen, men då hade 6-åringen redan lärt sig en del nya ord. Ta till exempel meningen: ”Vid en vägg stod en schäslong i empirestil, fanerad med mahogny, bronserad och grönpatinerad och med skulpterade fötter i form av bevingade sfinxer”.

Hursomhelst fortsatte jag läsa på egen hand. En fördel med en novell är att den går snabbt att läsa ut. Kanske kan den därför vara lämplig lektyr för personer med mycket välfyllda scheman.

En nackdel är att det är svårt att skriva så mycket om en novell på 20 sidor utan att spoila för mycket. Jag kan ändå säga att det är en genuint upsaliensisk berättelse. En snabb injektion av Uppsala-känsla för oss som bor i staden, men kanske också en snabb introduktion till vår stads själ för den som saknar uppsalaerfarenhet. Undertiteln är ”en gotisk uppsalanovell”. Jag skulle vilja säga ”en uppsalanovell” kort och gott. Har man sagt Uppsala har man i någon mån också sagt gotisk. Med detta menar jag att novellens känsla inte är en blandning av Uppsala och något annat; den ÄR Uppsala. Gaslyktorna skulle lika gärna kunna vara verklighet som dikt. Kanske ett ärende som Kulturnämnden kan ta sig an när de är klara med den rökfria skorstenen?

Läs recensionen på Kvällar i robothyttan här

Omslaget är gjort av den skicklige tecknaren Olov Redmalm. Se bilden! Han har också bidragit med idéer. Det var han som hittade på att Henning skulle vara ett Star Wars-fan med alldeles för stor trenchcoat. Han passar perfekt för projektet; han kommer från Uppsala och har tidigare gjort en cyberpunkserie som utspelar sig i stan, Red Laser Day, som släpptes på seriemässan på Grand i mars 2013. Läs mer här

Novellen får plats i ett 24-sidigt A-5 häfte, vilket inte är att förakta; det finns Sherlock Holmesäventyr som är kortare. Häftet kostar 30 kr. Vill man ha det skickat till sig tillkommer porto om 14 kr. Betala till pg-konto 548413-4. Ange namn och adress.

Bor du i Uppsala? Då kan du köpa Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudetSerieZonen, Drottninggatan 8, Antikvariat Röda rummet, Dragabrunnsgatan 56 och Drottninggatans bokhandel, Drottninggatan 7. Priset är 30 kr!

Uppsalanovellen Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet ges ut av Aguéli förlag. Gilla oss på Facebook

Läs om mina böcker här
Vill du veta vad som händer? Följ mig på Facebook eller Twitter

Kommentera

